فرماندار ویژه ملایر گفت: از ۲۰۸ روستای دارای سکنه این شهرستان، تنها در ۳۲ روستا زکات پرداخت شده که نشان می‌دهد مجموعه مدیریتی شهرستان مساله زکات را خیلی جدی نگرفته‌اند.
کد خبر: ۱۰۵۱۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۵ 18 June 2022

فرماندار ویژه ملایر از کم‌کاری در امر اقامه زکات در شهرستان انتقاد کرد و گفت: از ۲۰۸ روستای دارای سکنه این شهرستان، تنها در ۳۲ روستا زکات پرداخت شده که نشان می‌دهد مجموعه مدیریتی شهرستان مساله زکات را خیلی جدی نگرفته‌اند.

به گزارش تابناک همدان از ملایر:سلمان اسماعیلی فرماندار ملایر در شورای زکات شهرستان ملایر، ریشه بسیاری از مشکلات را از جنس مدیریتی دانست و اظهار داشت: مردم هرگز در بروز این مشکلات و کم‌کاری‌ها مقصر نیستند، ریشه مشکلات مدیریتی است که در بسیاری مواقع به وظایف به خوبی عمل نشده است.

وی تاکید کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی، بخشداران، دهیاران و شورا‌های اسلامی کمیته امداد امام خمینی (ره) را همراهی کنند.

 اسماعیلی مطرح کرد: از اختیارات و مسئولیت قانونی خود برای احیا و جمع‌آوری زکات استفاده کنید و این فریضه واجب را به صورت حداکثری پوشش دهید.

فرماندار ویژه ملایر تصریح کرد: سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه با تشکیل تیم‌های چند نفره از مبلغان، برای تبلیغ فریضه احیای زکات و تشویق مردم به امر زکات تلاش کنند.

وی در ادامه گفت: طبق آمار ارایه شده، از ۲۰۸ روستای دارای سکنه این شهرستان، تنها در ۳۲ روستا زکات پرداخت شده و این امر نشان می‌دهد که مجموعه مدیریتی شهرستان مساله زکات را خیلی جدی نگرفته‌اند.

معاون استاندار مدیریت درست را حلال بسیاری از مشکلات دانست و افزود: بر اساس گزارش کمیته امداد ملایر، سال گذشته سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان زکات در این شهرستان جمع‌آوری شد که با توجه به وجود حدود ۱۱ هزار هکتار اراضی باغی و بیش از ۵۷ هزار هکتار اراضی غلات، این مبلغ زکات بسیار ناچیز است.

اسماعیلی با اشاره به برگزاری همایش شهرستانی زکات بیان کرد: بخش‌های تابعه این شهرستان نیز می‌توانند در راستای احیای زکات برنامه‌های جداگانه‌ای داشته باشند و دهیاران و شورا‌های اسلامی به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

وی اظهار کرد: افراد پرداخت کننده زکات باید معرفی و تجلیل شوند و مبلغ جمع‌آوری زکات و محل هزینه‌کرد آن باید به درستی اطلاع‌رسانی شود.

این مقام مسئول اظهار امیدواری کرد و گفت: در زمینه تبلیغات محیطی به شدت ضعیف عمل کرده ایم، خواستار فضاسازی محیطی در سطح شهرستان به ویژه در روستا‌ها و بخش‌ها هستیم.

فرماندار ویژه ملایر خاطرنشان کرد: کمیته امداد با تهیه کلیپ‌های مرتبط و انتشار در فضای مجازی و سایر دستگاه‌ها در حوزه تبلیغات با جدیت ورود کنند.

اسماعیلی فرهنگ‌سازی و الگوسازی در امر احیای زکات را یک ضرورت جدی دانست و عنوان کرد: تعهد می‌دهیم که امسال با همت و جدیت همه اعضای شورای زکات شهرستان ملایر و میدان‌داری کمیته امداد، هدف گذاری برای جمع‌آوری دوبرابری زکات را در این شهرستان رقم بزنیم.

عدم پرداخت زکات، درآمد را شبهه‌ناک می‌کند

امام جمعه ملایر نیز در ادامه به سه نوع تقوا طبق آیات قرآن اشاره و گفت: تقوای اعتقادی، تقوای عبادی و تقوای مالی سه نوع تقوا است که هر کس از آن‌ها برخوردار باشد، متقی است.

حجت الاسلام محمدباقر برقراری مطرح کرد: تقوای مالی به معنای پرداخت خمس و زکات مال است واگر ما به مسئله خمس پایبند باشیم، کشاورز نیز به مسئله پرداخت زکات پایبند خواهد بود.

برقراری افزود: همانطور که قرآن با وجود همه آیات محکم، پیامبر را به عنوان الگوی عملی معرفی می‌کند امروز نیز باید خودمان را بعنوان الگویی در رعایت تقوای عملی به کشاورزان معرفی کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت داشتن حساب خمسی، بیان کرد: طبق حدیث امام رضا (ع)، حاکمی که عدالت را رعایت نکند، ثروتمندی که حق مال خود را ادا نکند و فقیری که فخر فروشی کند، اهل جهنم خواهند بود.

برقراری تاکید کرد:طبق روایات عدم پرداخت زکات سبب قطع برکات زمین می‌شود و درآمد را شبهه ناک می‌کند.

امام جمعه ملایر در ادامه گفت: بی توجهی به مسائل دینی به دلیل لقمه‌های حرام و شبهه ناک است که به مرور زمان فرد را نسبت به ارزش‌های دینی بی تفاوت و بخش مهمی از ناهنجاری‌های اجتماعی را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پرداخت زکات سبب برکت در مال، عمر و اولاد انسان می‌شود یهدآور شد:خواستار تبلیغات لازم در این زمینه و برآورد میزان زکات پرداختی کشاورزان هر روستا توسط دهیاران شد.

برقراری اظهار داشت: قبل از آغاز برداشت محصولات کشاورزی، در روستا‌ها همایشی در این راستا برگزار و مبلغ زکات پیش بینی شده‌ای که کشاورزان باید پرداخت کنند، به سمع و نظر آنان برسد.

وی با بیان اینکه درصد بالایی از مبلغ زکات صرف فقر زدایی می‌شود، بیان کرد: دولت نیز اقدامات لازم برای تشویق و ترغیب کشاورزان در پرداخت زکات را داشته باشد.

امام جمعه ملایر تصریح کرد: پرداخت زکات یکی از ویژگی‌های یک کشاورز نمونه است همانگونه که پرداخت خمس یکی از ویژگی‌های یک مدیر نمونه است.

برقراری ادامه داد:از دبیرخانه زکات شهرستان می‌خواهیم که جمع آوری زکات واجب را در اولویت قرار دهد و زکات واجب به صورت جداگانه از زکات مستحبی جمع آوری شود.

امام جمعه ملایر مطرح کرد: آمار ارائه شده واقعی باشد چرا که آمار غیر واقعی سبب اشتباهاتی در انجام اقدامات لازم می‌شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی ملایر نیز از برگزاری همایش کشوری زکات در استان همدان خبر داد و گفت: این همایش ۲ تیر ماه در استان  همدان برگزار می‌شود که فواید و آثار بسیاری برای استان خواهد داشت.

علی خراسانی زکات را یک واجب فراموش شده دانست و بیان کرد: ما در احیای این واجب فراموش شده موفق نیستیم و باید همه دستگاه‌ها برای احیای آن پای کار باشند.

وی به ۳۰ هزار بهره بردار کشاورزی و ۱۰ هزار باغات سطح شهرستان اشاره و افزود: سال گذشته مبلغ ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان زکات جمع آوری شد.

وی اظهار امیدواری کرد و گفت: با توجه به سطح زیر کشت باغات و زمین‌های شهرستان، برآورد مبلغ زکات امسال ۴ میلیارد تومان است.


 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار