کد خبر: ۱۰۴۷۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۹ 26 May 2022

ورزش «جودو» یکی از ورزشهای قدیمی در کشور ژاپن و بنیانگذار آن استاد "جیگارو کانو" است. واژه "جودو" از ترکیب دو کلمه "جو" به معنای ملایمت ، و واژه "دو" به معنی اصل و یا روش است.لغت"جو" از ورزش «جوجیتسو» مشتق شده که توسط سامورائی ها مورد استفاده قرار می گرفت . پس جودو را تحت عنوان "روش ملایمت" ترجمه کرده اند.

فدراسیون جودوی ایران در ۱۱ دی ماه ۱۳۵۴ به‌طور رسمی تأسیس شد. این سازمان عالی‌ترین سازمان جودو در ایران و مورد تأیید کمیته ملی المپیک می‌باشد.

رشته جودو یکی از رشته های ورزشی است که در کشورمان طرفداران زیادی دارد و استان همدان نیز ورزشکاران مستعدی در این رشته دارد واز زمان راه اندازی خانه جودو در همدان شاهد حضور پرشور علاقمندان این رشته ورزشی در عرصه رقابت ها هستیم.

مرتضی یادگار متولد سال 70 یکی از ورزشکاران خوشنام در رشته جودو در استان همدان است که از کودکی عاشق ورزش بود از سن 13 سالگی معلمهایش متفق القول او را نخبه ورزش می دانستند و همواره وی را به سوی ورزش سوق میدادند.

در سن 13 سالگی در رشته آمادگی جسمانی مقام کشوری و در سن 14 سالگی در کشتی مقام کشوری بدست آورد، پس از این درخشش ها در دوره نوجوانی با ورزش جودو آشنا شده و تا به امروز این رشته را به صورت تخصصی دنبال میکند.

یادگار الفبای جودو را زیر نظر استاد اکبر غلامی آموخت و پس از یکسال آموزش در این رشته به عنوان قهرمان ایران خوش درخشید.

در گفتگویی که با این ورزشکار با اخلاق داشتیم، وی اظهار داشت که دوران آموزش حرفه ای را زیر نظر اساتیدی چون یوسف غلامی و مصطفی شاه محمدی گذرانده است و عناوین مختلفی از جمله:

-مقام اول مسابقات کشوری در رشت در وزن 60 کیلوگرم، که پس از آن برای مسابقات بین المللی به آلمان اعزام و درآنجا مقام چهارم جهان را از آن خود کرد.

-مقام اول کشوری در شهریار
-مقام اول مسابقات کشوری رسمی جوانان در یزد
-مقام اول مسابقات کشوری در اراک
-مقام اول مسابقات کشوری بزرگسالان در اردبیل
-مقام اول مسابقات کشوری در تهران
-راهیابی برای مسابقات جهانی در ارمنستان که بنا به دلایلی از این مسابقات جا ماند.

یادگار که همواره در سر سودای قهرمانی در جهان را دارد، در ادامه گفتگو به مسابقات انتخابی تیم ملی اشاره کرد و گفت: پس از شرکت در چندین دوره در مسابقات انتخابی تیم ملی با کسب رتبه اول برای مسابقات جهانی فرانسه انتخاب شدم که متاسفانه دو هفته قبل از اعزام دچار آسیب دیدگی از ناحیه زانو و پارگی مینیسک پای راست شدم و این آسیب دیدگی مرا از قهرمانی دور کرد.

وی از بی مهری مسئولین ورزشی استان، خبر داد و افزود: مسئولین ورزشی و تربیت بدنی استان از زمانی که دچار آسیب دیدگی شدم سراغم را نگرفتند و مرا به حال خودم رها کردند و این جای بسی تاسف است که برای مدال آوران رشته های ورزشی اهمیتی قایل نیستند.

یادگار با اشاره به این که آسیب دیدگی نباید باعث از بین رفتن استعدادهای ورزشکاران بشود، اظهار داشت: از مسئولین تقاضا دارم نسبت به استعدادهای درخشان ورزشی بی توجه نباشند بلکه با تشویق و حمایتهای خود این استعدادها را شکوفاتر کنند.

این ورزشکار با اخلاق رشته جودو در پایان گفت: دوست دارم مسئولین ورزشی و اداره تربیت بدنی با توجه به توانایی ها و تجربیاتی که در ورزش دارم به عنوان مربی حرکات اصلاحی از من حمایت کنند تا در این امر بتوانم منشا اثر باشم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار