رییس مرکز بهداشت استان همدان گفت: گزارش‌هایی طی چند روز گذشته از شیوع بیماری آبله میمونی در کشور‌های اروپایی، آمریکا و... منتشر شده است بنابراین باید مراقب شیوع این بیماری در ایران باشیم و این بیماری را نیز، بعنوان تشخیص افتراقی، مدنظر داشته باشیم.
کد خبر: ۱۰۴۶۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹ 25 May 2022
رییس مرکز بهداشت استان همدان گفت: گزارش‌هایی طی چند روز گذشته از شیوع بیماری آبله میمونی در کشور‌های اروپایی، آمریکا و... منتشر شده است بنابراین باید مراقب شیوع این بیماری در ایران باشیم و این بیماری را نیز، بعنوان تشخیص افتراقی، مدنظر داشته باشیم.

 به گزارش تابناک همدان از ایران آنلاین، فاطمه ترکمان اسدی بیان کرد: این بیماری ویروسی علائمی، چون نشانه‌های آنفولانزا خود را بروز می‌کند، بیماری بثورات پوستی ایجاد می‌کند، در صورت و بدن گسترش می‌یابد.

وی افزود: دوره نهفتگی آبله میمونی، یعنی از زمان ابتلا به عفونت تا شروع علائم، معمولاً ۶ تا ۱۳ روز است، اما شاید تا ۲۱ روز هم طول بکشد.

ترکمان اسدی با بیان اینکه تورم غدد لنفاوی از علائم اصلی آبله میمونی است، که کمک می‌کند تا نشانه‌های آن را از دیگر بیماری‌های مشابه مثل آبله مرغان، سرخک و آبله تشخیص دهید، عنوان کرد: بیماری معمولا بین دو تا چهار هفته طول می‌کشد، با تب، درد عضلانی و خستگی و سردرد شروع می‌شود. بعد از حدود سه روز از این علائم ابتدایی، ضایعات پوستی بصورت راش‌های (ماکولوپاپولر) پدیدار می‌شوند. راش‌ها از مرکز به سمت محیط بدن شروع می‌شوند سپس به سرعت به بقیه قسمت‌ها گسترش پیدا می‌کند، وجود ضایعات پوستی کف دست و پا مشخصه بیماری است. راش‌ها معمولا در ادامه به شکل تاول‌های کوچک با مرکز فرو رفته در می‌آیند و شدیدا خارش دار هستند.

این مقام مسئول در خصوص علائم پوستی آبله میمون گفت: علائم پوستی آبله میمونی شدت‌های مختلفی دارد یعنی آن‌ها می‌توانند ضایعات سطحی یا کمی برجسته‌تر با مرکز فرو رفته و ناف دار را ایجاد کنند.

وی اشاره کرد: متاسفانه این ویروس می‌تواند برای قرنیه چشم هم مشکلاتی را ایجاد کند و در موارد شدید باعث نابینایی شود.

ترکمان اسدی در خصوص راه‌های انتقال این بیماری بیان کرد: تماس با حیوان‌های الوده، پوست زخم، دستگاه تنفسی، چشم، بینی و دهان است.

رییس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: این بیماری مرگ و میر شدید ندارد و به رغم چند مورد منجر به فوت بیشتر موارد گزارش شده خفیف است و طی چند هفته خود به خود بر طرف می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: افراد با تماس نزدیک با مبتلایان، باید تا ۲۱ روز بعد از آخرین تماس، خود را از نظر بروز علائم تحت باشند. این افراد در طول این مدت نباید اهدای خون یا عضو نداشته باشند. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایان خاطر نشان کرد: افراد مبتلا باید تا زمان بر طرف شدن تمام راش‌های پوستی قرنطینه شوند، از فعالیت جنسی و تماس با افراد نقص‌ایمنی و حیوانات خانگی خود داری شود.
 
خبرنگار
فاطمه صنیعی وحید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار