کد خبر: ۱۰۴۶۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۴ 22 May 2022
 دکتر شهناز آرمین: احتمالا به ایران هم می‌آید/ از بیماری آبله خفیف‌تر است/ فعلا درمان خاصی ندارد

به گزارش تابناک همدان از شفقنا،  دکتر شهناز آرمین، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره بیماری آبله میمون و احتمال ورود آن به ایران می‌گوید: این بیماری از دسته ویروس‌هایی است که در واقع آبله است، ولی از میمون منتقل می‌شود. از میمون به انسان هم می‌تواند منتقل شود، از انسان به انسان هم می‌تواند. به صورت کلی از بیماری آبله خفیف‌تر است معمولا ضایعات پوستی مانندی است که بر دست و صورت و بدن پیدا می‌شود دارد، اما موارد شدید هم گزارش شده است که درگیری چشمی هم داشته است. ولی به صورت کلی بهتر از آبله است. به ایران که صدرصد می‌آید زمانی که به چند کشور رفته حتما به ایران هم منتقل می‌شود.

متن گفت وگوی خبرنگار شفقنا زندگی با دکتر آرمین، فوق تخصص بیماری‌های عفونی اطفال به شرح زیر است:

_ اخیرا بیماری در اروپا شایعه شده است به نام «آبله میمون» که سازمان بهداشت جهانی در رابطه با آن‌ها هشدار داده، آیا ممکن است این بیماری به ایران بیاید؟

به ایران که صدرصد می‌آید زمانی که به چند کشور رفته حتما به ایران هم منتقل می‌شود.

_ در مورد این بیماری توضیح بدهید. چه کسانی بیشتر مبتلا می‌شوند و آیا شبیه به آبله مرغان است؟

خیر شبیه آبله مرغان نیست. این بیماری از دسته ویروس‌هایی است که در واقع آبله است، ولی از میمون منتقل می‌شود. از میمون به انسان هم می‌تواند منتقل شود، از انسان به انسان هم می‌تواند. به صورت کلی از بیماری آبله خفیف‌تر است معمولا ضایعات پوستی مانندی است که بر دست و صورت و بدن پیدا می‌شود دارد، اما موارد شدید هم گزارش شده است که درگیری چشمی هم داشته است. ولی به صورت کلی بهتر از آبله است. فعلا درمان خاصی ندارد، اما آن دسته که واکسن آبله زده اند می‌گویند واکسن آبله تقریبا نزدیک به ۸۵% می‌تواند کنترل بکنند. به همین دلیل امروز کشور‌ها در مورد واکسن آبله فکر می‌کنند. امروز انگلیس به ذخیره واکسن ابله خود توجه دارد و این میزان را افزایش می‌دهد تا اگر لازم شود تزریق کنند. ما مدت‌ها آبله را نداشتیم و از بین رفته بود، اما امروز در نقاط مختلف جهان گزارش شده است و الان تعداد کشور‌های درگیر افزایش یافته است.

 _ این یک بیماری جدید است یا قبلا هم بود و چگونه امروز شیوع پیدا کرده است؟ آیا این بیماری ربطی به کرونا دارد؟ 
نخیر، قبلا هم بوده و هیچ ربطی به کرونا ندارد. قبلا هم گزارش می‌شد، ولی بیشتر از آفریقا گزارش شده بود، ولی امروز به انگلیس و چند کشور دیگر هم راه پیدا کرده است و کمی هشدار‌ها برای این بیماری بالا رفته است.

_ پس منشا این بیماری مشخص نیست که اولین ابتلا‌ها کجا بوده و چگونه بوده است؟ آیا جای نگرانی دارد؟

به صورت کلی پیش آگهی این بیماری خوب است. اما گزارش‌هایی داریم که بیماری شدید‌تر است و در حال حاضر اوج گیری شده. باید منتظر بمانیم و نتایج کشور‌هایی که تعداد مبتلا هایشان زیاد است را ببینیم. باید گزارش‌ها برسند و ببینیم که گزارش‌های مختلف بیماری چگونه است. آیا می‌شود به دارویی دست پیدا کرد یا نه؟ ولی چیزی که در حال حاضر وجود دارد و شنیده شده خیلی مشکل ساز و حاد نیست.

_ در واکسن‌های نوزاد‌ها واکسن آبله تزریق می‌شود یا نه؟

خیر، چون ابله بیماری قدیمی است و امروز دیگر شیوع ندارد.

_ ممکن است که این بیماری فراگیر شود؟

بستگی به تصمیم وزارت بهداشت دارد. اگر افراد زیادی مبتلا شوند بله امکان این وجود دارد که وزارت بهداشت تصمیم‌هایی بگیرد، اما امروز و در حال حاضر برای این حرف‌ها خیلی زود است.

_ این بیماری از چه راهی انتقال پیدا می‌کند؟

از راه تنفس و از راه تماس با ضایعات پوستی هم می‌تواند انتقال پیدا کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار