معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: یارانه‌ای که به دارو تخصیص داده می‌شود حذف نمی‌شود بلکه محل آن به نحوی تعیین می‌شود که تخلفات کم شود.
کد خبر: ۱۰۴۴۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۱ 11 May 2022
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: یارانه‌ای که به دارو تخصیص داده می‌شود حذف نمی‌شود بلکه محل آن به نحوی تعیین می‌شود که تخلفات کم شود.

به گزارش تابناک همدان، قدرت اله رستمی با اعلام این خبر افزود: تفاوت بین ارز‌های دولتی با بازار آزاد ۵ الی ۶ برابر است که باعث ایجاد محل تخلف شده لذا باید این ماجرا در جایی تمام شود، اما با توجه به اینکه زیر ساخت‌های لازم برای حذف یارانه دارو و نان فراهم نشده است، این کار انجام نمی‌شود.

رستمی با بیان اینکه به دارو یارانه تخصیص داده می‌شود و این عامل منجرب به اختلاف محسوس قیمت دارو درداخل و خارج از کشور است، گفت: این امر انگیزه‌ای برای افراد فرصت طلب ایجاد کرده که دارو‌هایی را از سیستم توزیع خارج کنند و قاچاق برعکس انجام دهند.

 وی تصریح کرد: سازمان غذا و داروبرای جلوگیری از این اقدام بنیان گذاری شده، اما به دلیل اینکه اوایل بستر سازی‌های لازم وجود نداشت مشکلاتی برای بیماران بوجود آمد و باعث شد بیماران در صف‌های طولانی داروخانه‌ها بایستند، اما امروزه طبق برنامه‌ای که از وزارت خانه اعلام شده قبل از اینکه دارو به شرکت‌های توزیع در استان سپرده شود تعداد دارو و داروخانه محل توزیع مشخص می‌شود که این کنترل و برنامه‌ها به نفع استان است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه در دو هفته اخیر کمبود شیر خشک وجو داشت، بیان کرد: بیش از ۲۰۰ داروخانه در استان وجود دارد که از این تعداد ۸۰ داروخانه جزو داروخانه‌های منتخب هستند که شیر خشک توزیع می‌کنند که از این تعداد ۵۰ داروخانه در سطح شهر همدان و مابقی در شهرستان هاست.

وی با بیان اینکه شیرخشک رژیمی یا متابولیک در بازار آن هم به دلیل مشکلاتی در تخصیص ارز کم بود، گفت: خوشبختانه بیماران کمی هم به آن‌ها نیاز دارند که در «سامانه حامی» کودکانی که شیر خشک متابولیک مصرف می‌کنند ثبت می‌شوند ومی توانند شیر خشک خود را تهیه کنند.

رستمی گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی در بحث شیر خشک رژیمی نیز نداریم دو اقدام کشوری در این خصوص انجام گرفته یکی مصرف این شیر خشک‌ها از حالت نسخه پزشک خارج شده و در سامانه اصالت سنجی قرار گرفته این امر باعث شده از اصیل بودن اقلام سلامت محور مطمین شویم، از هدر رفت آن نیز جلوگیری می‌شود همچنین به روند توزیع نیز کمک می‌کند به نحوی که تحویل شیر خشک جلوی در منزل نیز مهیاست.
 
خبرنگار: فاطمه صنیعی وحید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار