کد خبر: ۱۰۴۳۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹ 10 May 2022

 

به گزارش تابناک همدان، هوشنگ کرمی مدیر امور اراضی کشاورزی استان همدان اظهار کرد: طی ادوار گذشته به واسطه اجرای طرح‌ها، پروژه‌های عمرانی، طرح‌های تولیدی و نهایتا ساخت اتاق‌های کارگری شاهد تغییر کاربری اراضی بودیم. آن بخش از تغییر کاربری غیر مجاز که باعث به خطر افتادن امنیت غذایی می‌شود. جهت تسریع در شناسایی و پیشگیری از این دست تغییرکاربری های غیرمجاز از روش‌های نوین و دانش بنیان بهره خواهیم برد.


کرمی افزود: خوشبختانه کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات و کمیسیون تغییرکاربری از کمیسیون‌های خیلی فعال است و در سال گذشته بالغ بر 700 پرونده را در کمیسیون تبصره یک ماده یک مطرح کردیم وعمدتا با توجه به طرح های خوبی که منجر به تولید و اشتغال‌زایی می‌شده نهایتا مجوز تغییر کاربری آن‌ها صادر شده است.


وی افزود: متاسفانه بنا بر دلایل مختلف از جمله مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نهایتا بیماری نوظهور کرونا اشتیاق و هجوم برای تغییرکاربری، به ویژه در باغات بسیار افزایش یافته است و سبب شده بخش قابل توجهی از اراضی مستعد تبدیل به ساختمان تبدیل شود که علاوه بر از بین بردن یکپارچگی زمین، باعث تخریب بخش قابل توجهی از اراضی درجه یک و باغات شده است که به‌رغم اطلاع‌رسانی‌هایی که برای کشاورزان و باغداران درخصوص تبعات و عواقب تغییر کاربری غیرمجاز شده است این اتفاقات ظرف دو سال گذشته به وفور به ویژه در حریم شهر همدان و شهرهای بزرگ استان در حال رخ دادن است.


وی ادامه داد: از این رو قانون‌گذار و وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن سازمان امور اراضی از سنوات قبل راهکارهای مختلفی جهت جلوگیری از تغییرکاربری انجام دادند. هر چند راه برای تغییر کاربری مجاز در صورت وجود شرایط مساعد و همچنین اجرای طرح های ارزنده فراهم است.


کرمی بیان کرد: به خاطر جلوگیری از هدررفت منابع و تخریب اراضی یگان حفاظت اراضی شکل گرفت و گشت‌هایی در سطح شهرستان‌های مختلف کشور ایجاد شد. در استان همدان نیز در تمام شهرستان ها گشت یگان حفاظت و سامانه 131 متمرکز شده و از طریق بازدید گشت و وصول گزارشات از طریق سامانه تغییرکاربری به یگان حفاظت اعلام و ابلاغ می‌شود و برخوردهای قانونی انجام می شود.


مدیر امور اراضی کشاورزی استان همدان بیان کرد: با توجه به حجم و گستردگی پهنه‌ای که باید تحت رصد باشد که طبق آن نزدیک به یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی استان باید پایش شود و از طرفی کمبود منابع و امکانات خودروها و ماشین‌آلات و تجهیزات سبب شده که کل اراضی تحت پوشش گشت قرار نگیرد.


وی افزود: به ویژه در نقاط دوردستی که از مسیرهای اصلی دور هستند و تغییرکاربری در این مناطق اتفاق می‌افتد و ممکن است از دید همکاران دور بماند. امسال هم سال تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین است. ما نیز به تبعیت از این شعار پیگیری کردیم تا از ظرفیت دانش بنیان بهره گیریم تا این نقص ها در سطح استان از بین برود و کمبود نیرو و تجهیزات پوشش داده شود.


وی اعلام کرد: قراردادی در حال انعقاد است تا با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان که کار پایش را از طریق عکس‌های هوایی و تصاویر ماهواره‌ای انجام می‌دهند از تصاویر ماهواره‌های و عکس‌های هوایی به صورت مقطعی هفتگی و 10 روزه این پایش را انجام می‌دهند و گزارش به صورت هوشمند به یگان حفاظت و گشت‌ها اعلام می‌شود.


کرمی خاطرنشان کرد: مزیت بهره گیری از روش های دانش بنیان در شناسایی تغییرکاربری‌ها این گشت‌های ما بسیار هدفمند سرکشی می‌کنند و مستقیما با تغییر کاربری های غیرمجاز برخورد می‌کنند این موضوع خیلی کمک می‌کند که بتوانیم نظارت و پایش خوبی بر اراضی زراعی و تغییرکاربری ها داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار