روایت تابناک همدان از مصائب درمانی شهرستان تویسرکان:
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهرستان تویسرکان با دو بیمارستان امکانات زیرساختی مناسبی برای جذب پزشکان دارد، عنوان کرد:، اما نکته‌ای که در اینجا وجود دارد توزیع ناعادلانه پزشکان در کشور است که لازم است مسئولین مربوطه با اجرای طرح افزایش سالانه ۲۰ درصد ظرفیت پزشکی این مهم را هم مدنظر داشته باشند.
کد خبر: ۱۰۴۰۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹ 23 April 2022

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهرستان تویسرکان با دو بیمارستان امکانات زیرساختی مناسبی برای جذب پزشکان دارد، عنوان کرد:، اما نکته‌ای که در اینجا وجود دارد توزیع ناعادلانه پزشکان در کشور است که لازم است مسئولین مربوطه با اجرای طرح افزایش سالانه ۲۰ درصد ظرفیت پزشکی این مهم را هم مدنظر داشته باشند.

حوالی ساعت سه شب بود که مادرم با قلب درد از خواب برخاست درد به حدی بود احتمال می‌رفت سکته باشد دوان دوان به سمت درب ورودی رفتم، اما برف بسیار سنگین در منطقه کوهستانی وسرد شهرستان تویسرکان آن هم در این روستای دور افتاده‌ای باعث شد که از رفتن به بیرون و آوردن پزشک به خانه منصرف شوم، به سمت تلفن رفتم شماره پزشک روستا را چندین گرفتم، اما خاموش بود، یادم آمد به که به دلیل برف شدید پزشک نتوانسته بود این هفته به روستا بیاید مادر هنوز از درد به خود می‌پیچد در این برف هم که اورژانس نمی‌آید.

مشاهده درد مادر من را کلافه کرده بود، اما نبود پزشک در روستا‌ها و یا کمبود فشار عصبی ام را دو چندان کرده بود.
 این مقدمه کوچک صحبت‌های یک شهروند تویسرکانی است که در روستا‌های اطراف آن زندگی می‌کند صحبت‌هایی که نشان درد نبود پزشک در شهرستان‌ها و روستا‌ها است به راستی در چنین مواردی روستاییان چه باید بکنند؟ آیا باید نظاره گر مرگ عزیزان خود باشند؟ یا از راه صعب العبور که خطر تصادف قطعی است خود را به بیمارستانی که مشخص نیست پزشک حضور دارد برسانند چرا که به گفته اهالی تویسرکان کمبود پزشک در شهرستان مشکلی اساسی است.

در همین راستا با تعدادی از شهروندان تویسرکانی، پزشک و نماینده مردم این شهرستان به گفتگو نشسته که نتیجه را باهم می‌خوانیم:
 
یکی از اهالی روستا‌های شهرستان تویسرکان با بیان اینکه هیچ پزشکی به معالجه بیماران نمی‌پردازد عنوان کرد: فقط یک بهیار در این مرکز فعالیت دارد و به صورت هفتگی یک پزشک عمومی و ماما در روستا استقرار می‌یابند و به درمان بیماران می‌پردازند.


* در روستای ما فقط هفته‌ای یک بار پزشک حاضر می‌شود


وی با بیان اینکه در روستای ما فقط هفته‌ای یک بار پزشک حاضر می‌شود عنوان کرد: اوضاع در روز‌های سرد سال بدتر هم می‌شود و ممکن است چندین هفته پزشک به این روستا نیاید. 

این شهروند تویسرکانی در ادامه گفت: اوضاع شهر تویسرکان هم بهتر اینجا نیست و با وجود دو بیمارستان در بسیار از رشته‌ها با کمبود متخصص مواجه هستیم.

 وی افزود: تاکنون اهالی این روستا از عدم وجود پزشک متحمل آسیب‌های فراوانی شدند.
 


**تویسرکان هم از درد بیماری رنج می‌برند هم نبود پزشک


 دیگر شهروند تویسرکانی با بیان اینکه مادر من بیمار قلبی دارد و متاسفانه در این شهرستان با کمبود متخصص و فوق تخصص قلب مواجه هستیم، عنوان کرد: در صورت بحران و مواقع اضطراری باید مادر با ماشین‌های شخصی خود به همدان برسانیم.

وی افزود: خودتان تصورکنید برای هر رفت و آمد به همدان چه قدر باید زمان و هزینه صرف کنیم، ضمن اینکه مادر من بیمار است و در مسیر طولانی واقعا اذیت می‌شود.

این شهروند تویسرکانی با بیان اینکه در این شهرستان متخصص دندان پزشک و روان شناسی هم بسیار کم است، عنوان کرد: نبود متخصص باعث می‌شود مدت زمان زیادی منتظر وزیت پزشک با هزینه‌های گزافی باشیم.


**** امتیاز ضریب طرح نیروی انسانی برای حضور پزشک درشهرستان تویسرکان بسیار کم است


 یک پزشک تویسرکانی با بیان اینکه امتیاز ضریب طرح نیروی انسانی برای حضور پزشک درشهرستان تویسرکان بسیار کم است، گفت: محرومیت این روستا‌ها با بعضی از روستا‌ها که تا مرکز استان فاصله کمی دارند به یک میزان سنجیده می‌شود.

 صبوری با انتقاد از این‌که شهرستان تویسرکان در انتخاب پزشکان مظلوم واقع شده است، بیان کرد: بار‌ها این مسئله را با مسئولان بهداشت و درمان استان همدان در میان گذاشتیم، اما تا کنون راه به جایی پیش نرفته است.

 وی افزود: یک دهه گذشته میزان مهاجرت روستائیان به شهر‌ها به دلیل مناسب نبودن امکانات بیشتر شده، امکانات اولیه برای برخورداری از یک زندگی سالم را می‌بایست در روستا‌ها گسترش بدهیم.

 این پزشک با بیان اینکه توجه به بهداشت و درمان روستاییان از جمله نیاز‌های نخستینی است که هر کسی در زندگی با آن روبه‌رو خواهد شد، تصریح کرد:، اما این مهم برای روستاییان همچنان حل نشده باقی مانده است و همین دلایل سبب خواهند شد تا کیفیت زندگی در روستا‌های کاهش یافته و روستاییان را ناچار به ترک خانه و کاشانه‌شان کند؛ توسعه خانه‌های بهداشت و حضور پزشک از حقوق اولیه روستاییان است.

صبوری ادامه داد: وقتی روستایی برای دستیابی به خدمات درمانی و بهداشتی که تضمینی برای زنده ماندن است دچار مشکل شود دیگر نمی‌توان انتظار داشت که همچنان در روستا بماند و به حیات و پایداری روستا کمک کند.
 
 
نبود پزشک درد بیماران تویسرکان را دو چندان کرده است/ امتیاز ضریب طرح نیروی انسانی برای حضور پزشک تویسرکان بسیار کم است

 در ادامه به گفتگو با نماینده مردم تویسرکان در خانه ملت پرداخته که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه در شهرستان تویسرکان کمبود پزشک عمومی، متخصص، دندان‌پزشک و یا روان‌پزشک احساس می‌شود و مردم مجبور برای بهره‌مندی از خدمات پزشکی به همدان و ملایر مراجعه کنند که این فشار مضاعف مالی و جسمی برای بیماران ایجاد می‌کند. 

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه خوشبختانه در شهرستان تویسرکان کمبود داروخانه وجود ندارد، عنوان کرد: لازم است که کمبود داروخانه‌ها در شهرستان‌های کوچک بر اساس مبانی استاندارد‌های پذیرفته شده در کشور و جهان بررسی شود و در انتها اگر به این نتیجه رسیدند که کمبود وجود دارد نسبت به ایجاد بیشتر داروخانه در شهرستان‌ها اقدام کنند.

محمدمهدی مفتح گفت: متأسفانه در شهرستان تویسرکان کمبود پزشک عمومی، متخصص، دندان‌پزشک و یا روان‌پزشک احساس می‌شود و مردم مجبور برای بهره‌مندی از خدمات پزشکی به همدان و یا ملایر مراجعه کنند که این فشار مضاعف مالی، روانی و جسمی برای بیماران ایجاد می‌کند.

وی افزود: در روستا‌های و مناطق حواشی شهر تویسرکان هم با کمبود خانه‌های بهداشت و پزشک مواجه هستیم و مردم باید برای روند درمانی خود روز‌ها و ماه‌ها منتظر بمانند که امر سبب وخیم شدن اوضاع جسمی و روحی آنان می‌شود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهرستان تویسرکان با دارا دو بیمارستان امکانات زیرساختی مناسب برای جذب پزشکان دارد، عنوان کرد:، اما نکته‌ای که در اینجا وجود دارد توزیع ناعادلانه پزشکان در کشور که لازم مسئولین مربوطه با اجرای طرح افزایش سالانه ۲۰ درصد ظرفیت پزشکی این مهم را هم مدنظر داشته باشند.

مفتح اظهار کرد: نماینده مردم تویسرکان در خانه ملت وظیفه دولت و حاکمیت این است که نیاز‌های مردم را تمام حوزه‌ها علی خصوص بهداشت و درمان، معیشت و رفاه را تأمین کند، در واقع دسترسی عموم مردم به خدمات پزشکی، مطالبه به حق مردم است که لازم بود دولت و مجلس برای تحقق این امر چاره‌اندیشی کنند.

 نماینده مردم تویسرکان در خانه ملت معتقد است: کمبود پزشک در برخی نقاط کشور به معنی عدم تلاش وزارت بهداشت و درمان نیست بلکه حاکی از نبود و یا کمبود پزشک متخصص در برخی از شهرستان‌ها است.

مفتح، عنوان کرد: برای دستیابی به شاخص عدالت پزشکی باید امکان دسترسی مردم در همه نقاط کشور را فراهم کرد، انتقال سفر بیماران برای درمان به مراکز استان و یا شهر‌های بزرگ منصفانه وعادلانه نیست.

حال با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد با توجه به شرایط خاص بیماری واگیردار کرونایی که در آن قرار گرفتیم، وجود خانه‌های بهداشت و درمانگاه روستایی بیشتر از هر زمان دیگر احساس می‌شود چرا که اگر در این شرایط روستایی زیرساخت مناسب برای سلامت خود نداشته باشد نه تنها باعث شیوع این بیماری و انتقال از شهر به روستا و یا بالعکس می‌شوند بلکه در این شرایط سخت اقتصادی می‌بایست متحمل هزینه چند برابری برای درمان بیماری خود شوند.

از طرفی نبود دارو و تجهیزات دارویی یکی دیگر از معضلات روستائیان است که این داستان تا جایی ادامه پیدا می‌کند که برخی از روستائیان برای پیدا کردن یک داروی معمولی مانند استامینوفن باید به روستا‌های مختلف دیگر بروند.

از طرفی کمبود و یا عدم نیروی بهداشت محیط در بسیاری از روستا‌های شهرستان تویسرکان دردساز شده است به طوری‌که آب آشامیدنی برخی از روستا‌های تویسرکان بر اثر بی‌توجهی و عدم نظارت به موضوعات بهداشت محیط و زیست محیطی بسیار آلوده شده است که می‌بایست از فارغ‌التحیصلان این رشته که تعداد آن‌ها هم کم نیست استفاده کرده و وضعیت بهداشت محیط روستا‌ها نیز ساماندهی شود.

موضوع دیگری که به نظر می‌رسد برخی روستاییان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند پذیرش یک بیمه در روستا‌های تویسرکان است و به نظر می‌رسد که بیمه سلامتی که اکثر روستائیان دارند بسیار از دارو‌ها راتحت پوشش خود قرار نمی‌دهد و افرادی هم بیمه تامین‌اجتماعی دارند یا باید برای معالجه بیماری خود هزینه آزاد پرداخت کنند و یا با هزینه بیشتر بیمه سلامت تحت درمان قرار بگیرند.

از طرف دیگر ناگفته پیداست یکی از راه‌های توسعه سلامت کشور توجه به روستائیان و فراهم کردن زیر ساخت درمانی آن‌ها بوده که لازم است مسئولان بهداشت شهرستان تویسرکان نگاه ویژه‌ایی به ارائه خدمات درمانی به روستائیان داشته باشند.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار