کد خبر: ۱۰۳۷۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸ 04 April 2022
 یک متخصص تغذیه اظهار می‌دارد: برخی از روزه داران می‌گویند وقتی سحر مقدار زیادی غذا می‌خورم موجب ناراحتی من است این افراد بهتر است مواد غذایی مورد نیاز خود را در فاصله افطار تا سحر دریافت کنند و سحر وعده غذایی کم حجمی دریافت کنند، اما حذف افطار یا سحر توصیه نمی‌شود و بهتر است افطار و سحر را به همان ترتیبی که هست داشته باشیم.


دکتر فرزاد شیدفر  در پاسخ به این سوال که ماه مبارک رمضان فرارسیده در این روز‌ها چه توصیه‌هایی می‌توان به روزه داران داشت؟ اظهار داشت: توصیه ما این است که تمامی افرادی که می‌توانند روزه بگیرند حتما بگیرند، چون فواید روزه داری در بسیاری از مقالات علمی اثبات شده و اثرات آن در پیشگیری از بیماری‌ها و ارتقا سلامت اثبات شده است به ویژه کسانی که اضافه وزن یا چاقی دارند موقعیت بسیار مناسبی دارند تا علاوه بر برخورداری از فواید معنوی ماه مبارک رمضان سلامتی خود را ارتقا بدهند.

باید از خوردن غذای حجیم، سنگین و پر چرب در موقع افطار پرهیز کرد

وی افزود: آنچه در ایام روزه داری مهم است و توصیه می‌شود مصرف وعده سحر است. درست نیست که سحری مصرف نشود. نکته مهم دیگر این است که وقتی افطار می‌کنند بهترین وضعیت مصرف مقداری آب ولرم یا چای کم رنگ و خرما و مصرف کمی نان و پنیر است و باید از خوردن غذای حجیم، سنگین و پر چرب بعد از اذان پرهیز کرد. بعد از گذشت مدتی می‌توانند غذا بخورند. اگر تمایل به مصرف شیرینی جات دارند از جمله در مورد زولبیا و بامیه حتما از جا‌هایی که به کیفیت بهداشتی آن اطمینان دارند خرید کنند و از شیرینی فروش‌های دوره گرد خرید نکنند. مقدار شیرینی جات در ساعات بین افطار تا سحر باید ترجیحا کمتر باشد و بیشتر از لبنیات و میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنند تا آب مورد نیاز بدن تامین شود. از مصرف مواد غذایی بسیار شور و بسیار چرب و یا مواد غذایی داغ باید خودداری شود. در این فاصله باید فراوان مصرف آب داشت.

حذف افطار یا سحر توصیه نمی‌شود

دکتر شیدفر در خصوص اینکه کسانی که از صرف وعده سحر یا افطار خودداری می‌کنند چه آسیب‌هایی به بدن خود می‌زنند؟ گفت: این شیوه توصیه نمی‌شود اگر افراد می‌خواهند با این دیدگاه انرژی کمتری مصرف کنند باید مصرف غذای خود را کم کنند نه اینکه وعده افطار یا سحر را حذف کنند. ولی در فاصله افطار تا سحر باید از مواد غذایی استفاده کرد. برخی از روزه داران می‌گویند وقتی سحر مقدار زیادی غذا می‌خورم موجب ناراحتی من است این افراد بهتر است مواد غذایی مورد نیاز خود را در فاصله افطار تا سحر دریافت کنند و سحر وعده غذایی کم حجمی دریافت کنند، اما حذف افطار یا سحر توصیه نمی‌شود و بهتر است افطار و سحر را به همان ترتیبی که هست داشته باشیم./ شفقنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار