هفته ملی سلامت مردان ایران،
خانم دکتر ترکمان اسدی
کد خبر: ۱۰۲۹۴۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷ 19 February 2022
 
پاندمی کووید ۱۹ و سلامت روان مردان: بیش از دوسال از درگیری جهان با مسائل شیوع کرونا می¬گذرد. این ویروس در کمترین زمان همه جهان را تحت قلمرو خود درآورده است، کمتر کسی فکر می¬کرد تبعات این بیماری بتواند چنین اثرات مخرب اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مشکلات متعددی در حوزه سلامت روان بگذارد که اثرات آن تا پساکرونا ادامه داشته باشد. عوامل بیولوژیک، روانشناختی و اجتماعی در ســلامت روان اثرگذار است و همه این سـه عامل در پاندمی این بیماری وجود داشته و دارد. درکنار ابتلا به بیماری، استرس¬های ناشی از سوگ، نداشتن مراسم سوگ، مشکلات اقتصادی، معیشتی، فاصله¬گذاری اجتماعی و... منجر به ایجاد یا تشدید اختلالات روانی شده است. اضطراب، افسردگی، تنش¬های خانوادگی، تنهایی و بغض¬های فروخورده سوگواری¬های ناشی از کرونا موارد غیرقابل انکاری هستند که ضرورت مشاوره¬های روانشناسی و سلامت روان را بیش از پیش نشان می¬دهد. 

افزایش امید یکی دیگر از مسائل بسیار مهم در کرونا است، وقتی که رویاهایمان را در نظر بگیریم، رویا‌هایی که هر انسانی می¬تواند به آن دست پیدا کند جزو مواردی است که میتوان به سازه امید در پاندمی کرونا اضافه کرد، ضرورت دارد به گذشته مثبت و خاطرات خوب زندگی فکر کنیم تا بتوانیم در مسیر زندگی به راه پیش رو ادامه دهیم.
 
وقتی محبت و شفقت در زندگی شعله¬ور شود آتش این شفقت زندگی خانوادگی افراد را در بحران، گرم می¬کند و می¬توانند از عزیزان خود مراقبت کنند و در سختی¬های زندگی میزان تاب¬آوری آن¬ها افزایش یابد. قرن¬هاست که محبت جایگاه مهمی در همه ملل، ادبیات، نمایشنامه، فلسفه، مذهب، اشعار و داستان¬سرایی¬ها به خود اختصاص داده است.
 
مردم همه نقاط جهان در همین شرایط می¬دانند محبت مشفقانه می¬تواند عنصر اساسی زندگی غنی و رضایت بخش باشد. هنگامی که با وجود این محبت مشفقانه بتوانیم در کرونا همدردی کنیم و با خودمان و دیگران مهربان باشیم، تأثیر مثبت این نوع محبت پایدار خواهد بود و افراد برخوردار از محبت مشفقانه از این تاثیر‌ها فیض می¬برند. نباید فراموش کنیم در شرایط بحرانی سختی به سر می¬بریم و این رنج انسانیت مشترک، خاص ایران نیست، وقتی موضوعی را برای خودمان خاص بدانیم زندگی برایمان سخت¬تر می¬شود، فکر می¬کنیم در مشکلات و مسائل تنها هستیم، اما اگر بدانیم همه انسان¬ها با این مشکلات اپیدمی کرونا درگیر هستند امید‌ها و هیجان¬های مثبت بیشتر و حال خوب بهتری را برای خود و دیگران تولید می¬کنیم. 

خانم دکتر ترکمان اسدی
 معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار