کد خبر: ۱۰۲۴۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰ 23 January 2022
 آیا تاکنون در تصمیم‌گیری‌هایتان متوجه شده‌اید که چه روش‌های اقناعی بر روی شما تأثیرگذار بوده است؟ تئوری عمل منطقی یکی از الگو‌های اقناعی است که توسط فیشبین و آیزن طراحی شده است. طبق این الگو، اقناع زمانی اتفاق می‌افتد که باور‌ها و اعتقادات فرد درباره موضوع موردنظر تغییر یابد. تغییر باور‌ها منجر به تغییر نگرش‌ها و به دنبال آن به وجود آمدن باور‌ها و عقاید جدید می‌شود.

 

به گزارش تابناک همدان، تئوری عمل منطقی توسط آیسک آیزن و مارتین فیشبین در سال ۱۹۷۵ مطرح شد که به تئوری فیشبین و آیزن مشهور است. آن‌ها مدلی را ارائه کردند که می‌توان بر اساس آن انگیزه‌های رفتاری را در زمینه‌های مختلف شناسایی کرد.
 
فیشبین و آیزن معتقدند مجموعه باور‌های فرد، پایگاه اطلاعاتی او برای اخذ هر تصمیمی است. در الگوی اقناعی آن‌ها، اقناع وقتی شروع می‌شود که باور‌ها و اعتقادات فرد درباره موضوع موردنظر تغییر یابد. تغییر باور‌ها منجر به تغییر نگرش‌ها و به دنبال آن به وجود آمدن باور‌ها و عقاید جدید می‌شود.
 
بدیهی است که باور‌های جدید منجر به تغییرات رفتاری می‌شود. رسانه‌ها منبع قدرتمندی برای شکل‌گیری نگرش مردم و در نهایت تأثیر بر روی تصمیمات و رفتار‌های آن‌ها هستند.
 
این تغییر و نگرش رفتار می‌تواند فرهنگی، سیاسی و حتی در زمینه یک محصول تجاری باشد. مثلاً تبلیغ‌کنندگان رسانه‌ای تلاش می‌کنند هم به‌وسیله اطلاعات موجود در تبلیغ و هم به‌طور غیرمستقیم از طریق ایجاد نگرش مطلوب نسبت به خود تبلیغ، ارزیابی خوشایندی از فرآورده‌های خاص به وجود آورند. این تغییر نگرش می‌تواند منجر به تصمیم و عمل خرید شود./شفقنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار