کد خبر: ۱۰۲۴۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸ 23 January 2022
«جنیفر مورفی» استاد روانشناسی در دانشگاه رویال هالووی لندن مقاله‌ای درباره «حس ششم» منتشر کرده و در آن آورده است که علی رغم باور بسیاری از مردم، این حس عبارتست از احساس وضعیت درونی بدن انسان نه توانایی پیش بینی اشیاء.

به گزارش تابناک همدان، این رواشناس با اشاره به اینکه بیشتر مردم با حواس پنج گانه لامسه، بینایی، شنوایی، بویایی و چشایی آشنایی دارند، اما نمی‌دانند که حس دیگری به نام «حس درونی» داریم، تشریح کرد: حس وضعیت درونی به احساس و تحلیل سیگنال‌های تنظیم کننده عملکرد‌های حیاتی بدن ما مانند گرسنگی، تشنگی، دمای بدن و میانگین ضربان قلب کمک می‌کند.

وی افزود: اگرچه در بیشتر اوقات ما متوجه آن نمی‌شویم، اما احساس بسیار مهمی است، زیرا تضمین می‌کند که هر سیستمی در بدن به نحو احسن کار می‌کند.

خانم مورفی با بیان اینکه این حس درونی، بدن را از زمانی که ممکن است نامتعادل باشد، آگاه می‌کند مثل وادار کردن فرد به نوشیدن آب در هنگامی که تشنه است، اظهار داشت: این حس برای سلامت روان مهم است، زیرا به بسیاری از فرایند‌های روانی نظیر تصمیم گیری، توانایی اجتماعی و رفاه عاطفی کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه علی رغم اهمیت ادراک درونی برای تمام جنبه‌های زندگی، اطلاعات کمی در این باره وجود دارد که آیا زنان و مردان در میزان دقت احساس سیگنال‌های درونی بدنشان با هم تفاوت دارد یا خیر، ادامه داد: در این مقاله داده‌های ۹۳ مطالعه مرتبط با ادراک درونی مردان و زنان بررسی شد و روی مطالعاتی تمرکز شد که به چگونگی درک سیگنال‌های قلب، ریه و معده پراخته اند و نشان داد که حس درونی بین مردان و زنان متفاوت است.

در تحقیق با بیان اینکه زنان به طور قابل ملاحظه‌ای در انجام وظایف متمرکز بر قلب و ریه در مقایسه با مردان دقت کمتری داشتند، آمده است: این تفاوت‌ها به نظر نمی‌رسد با عوامل دیگری نظیر میران تلاش شرکت کنندگان در طول انجام وظایف و یا تفاوت‌های فیزیولوژیکی مانند وزن بدن و یا فشار خون قابل تفسیر باشد.

خانم مورفی با اشاره به اینکه این نتایج می‌تواند به پی بردن دلیل شیوع بسیاری از بیماری‌های روانی رایج بین زنان نظیر اضطراب و افسردگی در مقایسه با مردان کمک کند، تصریح کرد: تفاوت‌ها در ادراک درونی می‌تواند تا حدی بیانگر دلیل این موضوع باشد که زنان بیش از مردان از اضطراب و افسردگی رنج می‌برند، زیرا مشکلات ادراک درونی می‌تواند روی بسیاری از زمینه‌ها از جمله عملکرد‌های عاطفی، اجتماعی و شناختی تاثیر بگذارد که همگی عوامل خطر شناخته شده بسیاری از حالات سلامت روان هستند.

مطالعات جدید نشان می‌دهد که بهبود ادراک درونی، باعث بهبود سلامت روان می‌شود و همچنین نشان می‌دهد که مردان ممکن است هنگام پردازش احساسات خود از سیگنال‌های درونی بیشتری نسبت به زنان استفاده کنند.

این روان شناس انگلیسی معتقد است که درک بهتر همه عواملی که بر ظرفیت درونی تاثیر می‌گذارد، می‌تواند روزی برای توسعه درمان‌های بهتر بسیاری از موارد سلامت روان مهم باشد.
 
منبع: شفقنا به نقل از عربی ۲۱
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار