حجت‌الاسلام صفری افلاکی:
رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری شورای شهر همدان گفت: باید مسائل حوزه شهرسازی و ویژگی‌های یک شهر اسلامی به گفتمان رایج نخبگان و جوانان حزب‌الهی تبدیل شود.
کد خبر: ۱۰۲۳۶۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵ 20 January 2022
به گزارش تابناک همدان، حجت‌الاسلام ناصر صفری افلاکی اظهار کرد: اگر بخواهیم به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم، قبل از هر چیز باید گفتمان تمدن‌سازی و گفتمان مبتنی بر اصول شهرسازی در ذهن نخبگان و فعالان فرهنگی شکل بگیرد. 

وی بیان کرد: گفتمان تمدن‌سازی مدت‌هاست از سوی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب آغاز شده است، اما در لایه‌های اجتماعی تسری پیدا نکرده است.

صفری افلاکی شکل‌گیری گفتگو و نقد و نظر دوستانه در طراحی نقشه جامع شهری را پدیده مبارکی در شهر همدان دانست و افزود: گذشته از هر نتیجه‌ای در نقشه جامع فعلی، اصل این گفتگو بسیار خوب است.

وی با بیان اینکه «تمدن» برگرفته شده از «مدینه» است، تصریح کرد: ۷۰ -۸۰ درصد مباحث تمدن‌سازی بر حوزه شهرسازی مبتنی است.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری شورای شهر همدان ادامه داد: شهر به مثابه یک موجود زنده است و در نقشه شهر باید حوزه‌های عملکردی طراحی شود؛ مهمتر از این موارد اینکه شهر روح می‌خواهد و هویت شهر روح آن است.

صفری افلاکی با بیان اینکه بخشی از روح شهر به پیشینه فرهنگی و تاریخی شهر برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: متأسفانه این امر در شهرسازی ما لحاظ نمی‌شود!

وی با تأکید بر اینکه ریشه یک شهر، تاریخ آن شهر است، یادآور شد: اگر می‌گوییم بافت تاریخی شهر باید برجسته و ضوابط خاصی برای سکونت و بهره‌برداری در بافت‌های تاریخی شهر‌ها باید تدوین شود از این جهت است که هویت و روح شهر را برای مردم و ساکنان شهر تداعی، بازیابی و بازآفرینی می‌کند.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری شورای شهر همدان اظهار کرد: یکی از شبهات در حوزه شهرسازی، تعارض حوزه زیباسازی و معماری شهر با حقوق مالکانه افراد است؛ اگر شهر را یک موجود زنده بدانیم، خیلی نباید از حقوق مالکانه ۱۰۰ درصدی حرف بزنیم.

صفری افلاکی با بیان اینکه در طراحی شهر بافت تاریخی، هویت شهر است، گفت: در شهرسازی و معماری شهری در اختیار حاکمیت است و حقوق مالکانه در منازل یک تا ۲.۵ طبقه بیشتر نباید تعریف شود و اگر کسی در جایی سکونت داشت حقی برای ساخت بیش از این ندارد، چون فروش تراکم مازاد از اختیارات دولت است؛ این موضوع بحث مصالح عمومی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار