بزرگترین مزرعه پرورش کروکودیل کشور در شهرستان ملایر واقع در روستای گوراب احداث و راه اندازی شده که افقی روشن پیش روی صنعت گردشگری و اقتصادی ملایر و استان همدان که با ورود کروکودیل مهیا شده است.
کد خبر: ۱۰۱۹۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۰ 29 December 2021
مزرعه پرورش کروکودیل ملایر ظرفیتی ارزشمند در حوزه گردشگری
 
 
بزرگترین مزرعه پرورش کروکودیل کشور در شهرستان ملایر واقع در روستای گوراب احداث و راه اندازی شده که افقی روشن پیش روی صنعت گردشگری و اقتصادی ملایر و استان همدان که با ورود کروکودیل مهیا شده است.
 
به گزارش تابناک همدان از ملایر:بزرگترین مزرعه پرورش کروکودیل کشور در شهرستان ملایر واقع در روستای گوراب احداث و راه اندازی شده که افقی روشن پیش روی صنعت گردشگری و اقتصادی ملایر و استان همدان که با ورود کروکودیل مهیا شده است.

رخدادی منحصر به فرد در ملایر و استان همدان و کشور که تنها و نخستین مزرعه پرورش کروکودیل کشور با متراژ بیش از ۶ هزار متر با ظرفیت ۶۰۰ سر کروکودیل از گونه پروسوس یا همان آب شور که گونه‌ای استرالیایی است.

محمد حسین جلیلی سرمایه گذار و مدیر مجموعه پرورش کروکودیل ملایر در تور رسانه‌ای خبرنگاران ملایر در جریان بازدید از این مجموعه با بیان اینکه برای اجرای این طرح برنامه ریزی‌های لازم از چند سال قبل شروع شد و در سال ۹۵ موفق به گرفتن مجوز و اخذ پروانه بعد از استعلام‌های لازم شدیم گفت: سال ۹۷ پروانه بهره برداری را دریافت و شروع به بهره برداری کردیم.

 وی اظهار داشت :۵۰ سر کروکودیل در سال ۹۷ وارد کردیم و از سال ۹۸ نیز سه کروکودیل بزرگ وارد کردیم که خوشبختانه یکی از آن‌ها بالغ شده و دو تایی دیگر نیز تا پایان امسال بالغ می‌شوند و از سال ۱۴۰۲ شروع به تکثیر می‌کنند.
 
مزرعه پرورش کروکودیل ملایر ظرفیتی ارزشمند در حوزه گردشگری

 جلیلی با بیان اینکه تمام اجزای بدن کروکودیل قابل استفاده است و هیچ یک از اجزای کروکودیل دور ریزی ندارد افزود: پوست، گوشت، خون، پنجه وناخن مورد استفاده است.

 مدیر واحد پرورش کروکودیل تصریح کرد: خون کروکودیل به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی کاربرد‌های بسیاری دارد از گوشت کروکودیل برای درمان رماتیسم، آسم و درد‌های عضلانی و از پودر استخوان آن به صورت فرآوری شده برای سرطان پوست و همچنین از دندان‌ها وپوست .. نیز برای وسایل تزیینی استفاده می‌شود.

جلیلی مطرح کرد: این مجموعه شامل ۶ فاز است که در حال حاضر فاز اول آن که مزرعه کروکودیل است به بهره برداری رسیده و فاز دوم آن تله کابین و زیپلاین هر کدام دو خط است که همه زمین‌های آن آماده شده و فاز‌های بعدی نیز شامل موتور چهار چرخ است که جاده آن درست شده و هتل یک صد اتاقه و سرسره آبی زنانه و مردانه نیز از فاز‌های بعدی این مجموعه است و بیش از ۴۰ میلیارد تومان برای آن سرمایه پیش بینی شده است.

 وی در ادامه گفت: اطراف محوطه علاوه بر دیوار کشی، ۲.۵ متر فنس کشی شده است و برای جلوگیری از حفر تونل و فرار کروکودیل ها، از کف زمین به داخل به قطر ۳۰ متر حفر و با بتن و سیمان پوشیده شده است..

وی با اشاره به ایجاد شرایط استوایی برای پرورش کروکودیل‌ها و حساس بودن به درجه حرارت بیان کرد: به همین منظور گرمایش را از کف استخر ایجاد و کف ساختمان را لوله کشی آب گرم انجام دادیم و به طور مستمر درجه حرارت استخر‌ها کنترل می‌شود.

مدیر واحد پرورش کروکودیل اضافه کرد: دمای استخر روی ۳۰ درجه است و چنانچه دما به ۱۰ درجه برسد، تلفات داریم در حالیکه این جانوران از نظر بیماری بسیار مقاوم هستند.

جلیلی افزود: ایده این طرح و طراحی استخر‌های پرورش کروکودیل را از کشور‌های برزیل، تایلند و مالزی الگو برداری کرده است وهر کروکودیل یک متر فضا و بین ۲۰ تا ۴۰ سانتی متر عمق آب نیاز دارد و مصرف خوراک روزانه آن‌ها مرغ و ماهی است.

وی با بیان اینکه کروکودیل‌ها وقتی به حد بلوغ می‌رسند به هم حمله می‌کند گفت: این جانوردر برابر بیماری مقاوم است و اگر تلفاتی داشته باشند ناشی از حمله به یکدیگر است.

جلیلی خاطر نشان کرد: سرمایه زیادی برای این مجموعه سرمایه گذاری شده به ویژه برای خرید زمین هزینه زیادی داشتیم، پروانه ما ۶۰۰ سری است و الان واردات نداریم و محیط زیست این اجازه را نداده است و گوشت آن از پوستش بیشتر خریدار دارد و از کشور‌های مختلف درخواست خرید دارند.

وی اظهار امیدواری کرد و گفت: برای ایجاد این مجموعه از ۲۲ اداره استعلام گرفته شده است، فقط الان مشکل ما با محیط زیست است در حالی که زمانی که حریم حیات وحش را در آن زمان گرفتیم یک هزار و ۵۰۰ بود و الان می‌گویند باید ۵ کیلومتر باشد.
 
وی با بیان اینکه طرح بزرگ مکان یابی به گونه‌ای انجام شده است که تهدیدی برای محیط نیست ندارد و و این واحد یک هزار و ۵۰۰ متر با هر روستا فاصله دارد. 

جلیلی با اشاره به موانع تولید سد راه این مجموعه گردشگری گفت: پیگیری‌های زیادی برای رفع موانع شد، اما به نتیجه نرسیده است.

وی اضافه کرد: محیط زیست با ایجاد فاز‌های بعدی این مجموعه تفریحی گردشگری مخالفتی ندارد و فقط مخالفت با مجموعه مزرعه پرورشی کروکودیل است.

جلیلی تاکید کرد: در واقع اصلی‌ترین جذابیت این مجموعه همین کروکودیل‌ها هستند و گرنه مجموعه تفریحی مانند هتل، سرسره آبی و.. معمولا در نقاط مختلف کشور وجود دارد.

وی تصریح کرد: در واقع جذب گردشگران و حضور گردشگر در این مجموعه به خاطر جذابیت این جانور است و ما اگر بخواهیم این مزرعه ا در مجموعه نداشته باشیم جذابیتی ندارد.

مالک مجموعه کروکودیل ملایر عنوان کرد: به خاطر سلامت کارگردان از زمان شیوع کرونا خودمان اجازه بازدید کنندگان و گردشگران از مجموعه را ندادیم، ولی در حال حاضر این مجموعه برای بازدید گردشگران و علاقمندان از این هفته بازگشایی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷ نفر در این مجموعه به صورت ثابت مشغول کار هستند اظهار داشت: حدود ۳۷ نفر نیز به صورت فصلی و غیر مستقیم در این مجموعه اشتغال دارند و اگر این شش فاز بعدی در آینده انجام شود برای بیش از ۵۰۰ نفر در هر شیفت اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی افزود: مجموعه مزرعه پرورش کروکودیل از ۸ دی ماه آماده بازدید گردشگان است.
 
 
مزرعه پرورش کروکودیل ملایر ظرفیتی ارزشمند در حوزه گردشگری
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خانلو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
برای تغذیه کروکدیل ها از چه گوشتی استفاده میکنید؟؟؟؟لطفا جواب بدید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار