کد خبر: ۱۰۱۸۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸ 25 December 2021
استاندار همدان گفت که ثبت جهانی محوطه باستانی هگمتانه یک مطالبه ملی و استانی است که همه دستگاه‌ها باید با آن همراه باشند.

به گزارش تابناک همدان از ایرنا، «علیرضا قاسمی فرزاد» روز شنبه در نشست بررسی ثبت جهانی محوطه باستانی هگمتانه که با حضور مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، افزود: محوطه تاریخی هگمتانه با توجه به قابلیت و ظرفیت‌هایی که دارد باید پیش از این در فهرست آثار جهانی ثبت می‌شد.

وی اظهار داشت: هگمتانه خشت و بنای تاریخ و تمدن ایران زمین است و باید زمینه‌های ثبت جهانی آن به سرعت فراهم شود.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: مشکلاتی که در راه جهانی شدن این اثر ارزشمند تاریخی وجود دارد، قابل حل و رفع شدن است.

وی گفت: قرار گرفتن آرامگاه بوعلی و باباطاهر، مسجدجامع و بافت قدیمی و معماری بازار همدان از جمله ویژگی‌های بارز پرونده ثبت جهانی هگمتانه است.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: حمایت از بافت قدیمی همدان و بازار سنتی این شهر باید مورد توجه وزارت میراث فرهنگی قرار گیرد.

استاندار همدان: ثبت جهانی هگمتانه یک مطالبه ملی است

وی گفت: برخی از صنوف بازار همدان در پیرامون محوطه تاریخی هگمتانه قدیمی و با آلایندگی هوا و صوتی هستند که این موضوع باید چه سریعتر تعیین تکلیف شود.

قاسمی فرزاد تاکید کرد: منظر تاریخی هگمتانه باید با ویژگی محیط‌های تاریخی سازگار باشد و وجود برخی از مشاغل در اطراف آن زیبنده نیست.

وی اظهار داشت: میراث فرهنگی باید در اطراف بنا‌های تاریخی، معماری سنتی ایرانی را به کار گیرد و محیط بازار و پیرامون محوطه تاریخی هگمتانه نیز باید برهمین اساس مرمت شود.

استاندار همدان افزود: ثبت جهانی هگمتانه مطالبه ملی و استانی است که همه دستگاه‌ها باید برای تحقق آن همراه باشند.

وی گفت: شرایط و ویژگی‌های لازم برای ثبت جهانی هگمتانه باید فراهم و برنامه‌های لازم در این راستا با حفظ پیاده راه و محدوده بازار سنتی اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه باید اعتبارات لازم برای ثبت جهانی هگمتانه جذب شود، تصریح کرد: نخستین حکومت سیاسی مدرن دنیا در هگمتانه راه اندازی شده و همین امر ضرورت ثبت هگمتانه به عنوان یک میراث جهانی را نشان می‌دهد.

استاندار همدان گفت: در بین پنج اثر نامزد برای ثبت جهانی، محوطه باستانی هگمتانه از اولویت و اهمیت بالایی برخوردار است.

وی اظهار داشت: هگمتانه نشان و برند همدان است و با جهانی شدن آن، ظرفیت‌های گردشگری این اثر تاریخی نیز ارتقا می‌یابد.

قاسمی فرزاد گفت: هگمتانه به عنوان یک اثر ملی اهمیت بالایی دارد و با جهانی شدن آن، سند تمدن پنج هزار ساله کشورمان امضا می‌شود.

به گزارش ایرنا؛ در پرونده منظر تاریخی بنای هگمتانه شهر همدان، عرصه هسته اصلی شهر شامل تپه هگمتانه، بازار و بافت تاریخی است که در قالب کانسرت «منظر تاریخی همدان» برای ثبت جهانی آماده‌سازی شده است.

ثبت جهانی آسباد‌های منطقه سیستان، دیوار گرگان و منظر فرهنگی ماسوله در کنار منظر تاریخی هگمتانه در یونسکو در دست بررسی است.

وجود یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و طبیعی که افزون بر یک هزار مورد آن در فهرست آثار ملی ثبت شده و نامگذاری همدان به نام پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین حاکی از استعداد بالای این کهن شهر در بخش گردشگری است. 

آبشار و کتیبه‌های گنجنامه، تپه باستانی هگمتانه، غارعلیصدر بزرگترین غار آبی جهان، آرامگاه بوعلی سینا، گنبد علویان، بازار سرپوشیده، سراب‌های نهاوند، کاروانسرای تاج آباد و آرامگاه استر و مُردخای از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان همدان هستند. 

به گزارش ایرنا، نشست بررسی ثبت جهانی محوطه باستانی هگمتانه با حضور "محمدحسن طالبیان" مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان در دفتر استاندار همدان برگزار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار