کد خبر: ۱۰۱۸۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۱ 25 December 2021
روزنامه رسالت نوشت: یکی از پیچیده‌ترین مباحث در علم فیزیک که بسیاری از مخاطبان این علم و حتی فیزیکدانان را بعضا به خطا می‌اندازد، به ارتباط میان «جسم واقعی» و «تصویر مجازی» باز می‌گردد. محاسبه نسبت «اجسام» و «تصاویر» قطعا همواره آسان نیست، خصوصا اگر پای یک «تصویر مجازی» در میان باشد! تصویری که وجود دارد، اما واقعی نیست و محاسبه مختصات آن نیز بر اساس متد‌ها و فرمول‌های سختی صورت می‌گیرد. تعمیم قواعد علم فیزیک به دنیای سیاست، می‌تواند جالب توجه باشد! امروز ما از «مذاکرات وین» سخن می‌گوییم.

حنیف غفاری کارشناس مسائل رسانه و روزنامه نگار در روزنامه رسالت توضیح داد: «واقعیت» در مذاکرات وین کاملا مشخص است:
اینکه بازیگری به نام آمریکا از توافق هسته‌ای به صورت یک طرفه در سال ۲۰۱۸ میلادی عقب نشینی کرده و تروئیکای اروپایی نیز کمترین اقدامی در مسیر بهره مندی تهران از منافع اقتصادی برجام صورت نداده اند. بنابراین، واقعیات جاری به ما می‌گوید که در صحنه مذاکرات وین، ما طرف طلبکار و غرب طرف بدهکار محسوب می‌شود. تصویر واقعی مذاکرات وین نیز مشخص است: اینکه تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان خواستار «رفع عملیاتی تحریم‌های ضد ایرانی» و «ارائه تضمین در خصوص آینده توافق هسته ای» شده است.

با این حال، غرب هرگز نسبت شفاف این «واقعیت» و «تصویر منبعث از واقعیت» را بر نمی‌تابد! از این رو آمریکا و تروئیکای اروپایی در صدد خلق «تصاویر مجازی» در مذاکرات وین بر آمده اند تا بلکه از این طریق، مطالبات حقوقی و منطقی جمهوری اسلامی ایران را در این تصاویر ابداعی و خودساخته هضم نمایند. واشنگتن و شرکای اروپایی آن مصر هستند که تمرکز افکار عمومی دنیا بر روی همین «تصویر مجازی» صورت گیرد، زیرا ارائه روایتی واقعی از مذاکرات، جایی را برای شانتاژ واقعی غرب در این آوردگاه باقی نخواهد گذاشت. یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های دولت بایدن به «رابرت مالی» نماینده آمریکا در مذاکرات وین این است که وی چاشنی «ابهام» و «پیچیدگی» را از طریق بازیگران اروپایی به فضای مذاکرات تزریق کند.

بدیهی است که در چنین شرایطی، هرگز نباید از ظرفیت بزرگی به نام افکار عمومی ایران غافل شد. بار‌ها عنوان شده است که طرف‌های غربی می‌خواهند «مؤلفه‌های فرامتنی و محیطی» را جایگزین «مؤلفه‌های متنی و محتوایی» مذاکرات وین کنند. تیم‌های مذاکره کننده غربی در وین تلاش می‌کنند فضای بیرونی مذاکرات را به گونه‌ای هدایت کند که تأثیر این هدایتگری در مطالبات ایران یا به عبارت بهتر عقب نشینی ایران از برخی از خواسته‌های خود قابل مشاهده باشد.

زمانی که پای ترسیم نسبت حقیقی «واقعیت و تصویر واقعی مذاکرات» به میان می‌آید، واشنگتن و شرکای آن بیش از هر زمان دیگری احساس خطر می‌کنند. بدیهی است که اصلی‌ترین راه انهدام «تصاویر مجازی» تولید شده توسط آمریکا و بازیگران اروپایی، تأکید و تمرکز بر «واقعیات» و «نسبت واقعی پدیده ها» می‌باشد. قطعا دراین مسیر پیچیده، هم افزایی و همپوشانی تیم مذاکره کننده هسته‌ای، رسانه‌های دغدغه‌مند و افکار عمومی کشورمان ضروری خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار