کد خبر: ۱۰۱۳۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶ 01 December 2021
 نوع دلتا ماه هاست که نیروی محرکه موارد COVID-۱۹ در ایالات متحده و بسیاری از نقاط جهان است. اما کارشناسان می‌گویند که یک نوع خطرناک جدید وجود دارد که ممکن است جایگزین دلتا شود: Omicron.

به گزارش تابناک همدان، روز جمعه، سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد که Omicron را به‌عنوان «نوعی نگران‌کننده» و خطر جهانی «بسیار بالا» SARS-CoV-۲، جدی‌ترین نام آن برای انواع کووید-۱۹ نام‌گذاری کرده است. (SARS-CoV-۲، در صورتی که با آن آشنایی ندارید، ویروسی است که باعث COVID-۱۹ می‌شود.)

این نوع که برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد، دور جدیدی از محدودیت‌های سفر را در سراسر جهان ایجاد کرده است. 

نوع Omicron چیست؟

نوع Omicron، با نام مستعار B.۱.۱.۵۲۹، یک نوع COVID-۱۹ است که برای اولین بار در روز چهارشنبه به سازمان جهانی بهداشت معرفی شد. WHO در بیانیه‌ای در روز جمعه اعلام کرد که موارد ابتلا به کووید-۱۹ در آفریقای جنوبی “به شدت افزایش یافته” طی چند هفته گذشته “مصادف با تشخیص نوع B.۱.۱.۵۲۹” که اولین بار در ۹ نوامبر در این کشور تایید شد.. (لازم به ذکر است که مشخص نیست Omicron از آفریقای جنوبی منشا گرفته است یا خیر. در عوض، ابتدا در آنجا شناسایی شد.)

تحقیقات زیادی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد Omicron در حال انجام است، اما WHO می‌گوید که “تعداد زیادی جهش دارد که برخی از آن‌ها نگران کننده هستند. ”

WHO همچنین به شواهد اولیه اشاره می‌کند که نشان می‌دهد خطر ابتلای مجدد افراد به این نوع در مقایسه با سایر انواع نگران کننده افزایش یافته است. به نظر می‌رسد تعداد موارد Omicron نیز به سرعت در حال افزایش است، با توجه به WHO که تقریباً در همه استان‌های آفریقای جنوبی شناسایی شده است – و تعداد آن‌ها در حال افزایش است. WHO می‌گوید: «این نوع با نرخ‌های سریع‌تری نسبت به افزایش‌های قبلی عفونت شناسایی شده است، که نشان می‌دهد این نوع ممکن است مزیت رشدی داشته باشد».

WHO خاطرنشان می‌کند که در حال حاضر مشخص نیست که آیا Omicron در مقایسه با انواع دیگر راحت‌تر از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود یا خیر. با این حال، آژانس جهانی بهداشت اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد به سرعت در حال گسترش است. همچنین مشخص نیست که آیا Omicron باعث بیماری شدیدتر از سایر انواع از جمله دلتا می‌شود یا خیر. WHO می‌گوید: «داده‌های اولیه نشان می‌دهد که میزان بستری شدن در بیمارستان در آفریقای جنوبی رو به افزایش است، اما این ممکن است به دلیل افزایش تعداد کلی افراد مبتلا به عفونت باشد، نه نتیجه عفونت خاص با Omicron».

علائم نوع Omicron چیست؟

به گفته سازمان بهداشت جهانی، هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد Omicron علائم متفاوتی با دیگر گونه‌های کووید-۱۹ دارد.» WHO می‌گوید که نوع Omicron از روز‌ها تا چند هفته طول می‌کشد.

این‌ها علائم COVID-۱۹ (که شامل Omicron نیز می‌شود)، طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC):

تب یا لرز
سرفه کردن
تنگی نفس یا مشکل در تنفس
خستگی
درد‌های عضلانی یا بدن
سردرد
از دست دادن حس چشایی یا بویایی
گلو درد
گرفتگی یا آبریزش بینی
حالت تهوع یا استفراغ
اسهال
پزشکان و محققان هنوز چیز‌های زیادی درباره Omicron نمی‌دانند. البته برای دانستن اینکه B.۱.۱.۵۲۹ چه سطحی از تهدید را تشکیل می‌دهد خیلی زود است، زیرا اطلاعات کافی – به‌ویژه اطلاعات بالینی – درباره مواردی که شناسایی شده‌اند وجود ندارد. وجود این جهش‌ها در یک سویه مستلزم بررسی‌های زیادی است تا مشخص شود چه معنایی برای ایمنی – واکسن و عفونت القا شده – و همچنین آنتی بادی‌های مونوکلونال ممکن است داشته باشد.
 
منبع: شفقنا از ام اس ان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار