رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور:
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در پویش مردمی کاشت بذر درختان جنگلی ۳هزار و ۳۰۰ هکتار به جنگل‌های کشور افزوده می‌شود.
کد خبر: ۱۰۱۳۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳ 01 December 2021
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در پویش مردمی کاشت بذر درختان جنگلی ۳هزار و ۳۰۰ هکتار به جنگل‌های کشور افزوده می‌شود.

به گزارش تابناک همدان، مسعود منصور رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نهاوند گفت: در پویش مردمی کاشت بذر درختان جنگلی بیش از ۳۳۰۰هکتار جنگل ۱۱استان زاگرس نشین احیا می‌شود.

او افزود: پویش مردمی کاشت بذر درختان جنگلی در کشور در سراب گیان نهاوند به صورت همزمان با ۱۱ استان زاگرس نشین، ۷۴شهر، در ۳هزار و ۳۰۰هکتار اجرا شد.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد: هدف از اجرای این طرح احیا جنگل‌ها و جلوگیری از ریزگرد‌ها و خشکسالی با استفاده از ظرفیت مردمی و سمن‌ها و سایر نهاد‌ها است.

منصور بیان کرد: متوسط تهیه طرح مرتع‌داری در چهل سال گذشته در ایران سالانه ۱۸۷۰ هکتار بوده که با حرکت جهشی در سال ۱۳۹۹ این رقم به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار رسیده است.

او افزود: از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۱ دهه احیای اکوسیستم‌ها نامگذاری شده و سال ۲۰۲۶ سال اهتمام جدی به مرتع و مرتعداران خواهد بود که هماهنگی و همگرایی سازمان‌های متولی در امر حفاظت و حمایت از مراتع و سایر بخش‌ها و دستگاه‌های مرتبط با بحث توسعه کشور، ضامن موفقیت طرح‌های احیا و بهبود شرایط مرتع است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکید کرد: باید نظام استفاده از مراتع را از حالت تک بعدی تعلیف دام خارج کنیم و به مرتع‌داری تلفیقی تغییر دهیم به این منظور حضور تشکل‌های صنفی مرتع‌داران، بهره برداران و دامداران در کنار کارشناسان و متخصصان حوزه مرتع اجتناب ناپذیر است.

منصور تصریح کرد: همگرایی و هماهنگی متخصصان و اساتید حوزه مرتع با دستگاه‌های اجرایی مرتبط با مراتع و تلاش در جهت استفاده بهینه از سایر ظرفیت‌های مرتع بویژه توسعه گیاهان دارویی گام مهمی در راستای مرتع‌داری تلفیقی است.

او با اشاره به اینکه ۴۰ درصد آب کشور در زاگرس ذخیره می‌شود اظهار داشت: ۴۰ درصد از آب کشور توسط پوشش گیاهی زاگرس ذخیره و به تدریج آزاد می‌شود و جنگل‌ها ثروت عمومی و متعلق به مردم دیروز، امروز و نسل آینده است و ما در منابع طبیعی باید بتوانیم حافظان ثروت عمومی مردم باشیم.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با توجه به ریزگرد‌های موجود در کشور و نقش جنگل‌ها در جذب گرد و غبار، اهمیت این منابع پایه مشهود است که در تامین امنیت غذایی حفظ منابع پایه آب، خاک و پوشش گیاهی باید به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گیرد تا امنیت غذایی در سال‌های آینده از بین نرود.

منصور افزود: توسعه سطحی در حوزه اراضی سیاست وزارت جهاد کشاورزی نیست و باید با روش‌هایی مثل گلخانه ها، مکانیزاسیون و سیستم‌های نوین آبیاری تولید در واحد سطح را افزایش داد.

او با بیان اینکه سالانه ۱۶.۴ تن خاک در هکتار تحت فرسایش آبی قرار دارد که با عملیات آبخیزداری حداقل ۹ متر مکعب کاهش پیدا می‌کند، گفت: یکی از راه‌های اصلی نجات کشور در حفظ منابع پایه توجه به مسائل آبخیزداری است.

در مراسم پویش مردمی کاشت بذر درختان جنگلی در کشور در سراب گیان نهاوند از نیرو‌های بسیجی هلال احمر و سازمان‌های مردم نهاد شرکت کردند.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار