کد خبر: ۱۰۱۲۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳ 29 November 2021
 در یک مطالعه جدید، محققان دریافته‌اند که آنتی‌بادی‌هایی که بدن در پاسخ به واکسن کووید-۱۹ Pfizer-BioNTech تولید می‌کند تنها در ۶ ماه به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

به گزارش تابناک همدان، این مطالعه همچنین نشان داد که سن یا جنسیت فرد بر تعداد آنتی بادی‌هایی که در پاسخ به واکسن تولید می‌کند تأثیر می‌گذارد.

این تحقیق به بحث در مورد استفاده از واکسن‌های تقویت‌کننده برای کووید-۱۹ و اینکه آیا آن‌ها باید به جمعیت‌های «آسیب‌پذیر» خاص محدود شوند یا به صورت جهانی عرضه شوند، کمک خواهد کرد.

یکی از دستاورد‌های بزرگ پاسخ به همه‌گیری COVID-۱۹، توسعه سریع واکسن‌های ایمن و مؤثر توسط دانشمندان است.

گزارش‌های اولیه بیش از ۹۰ درصد کارایی بسیاری از واکسن‌ها – از جمله Pfizer-BioNTech – به طور قابل توجهی از امید بسیاری از دانشمندان فراتر رفت.

اگرچه واکسن‌ها در برابر نوع دلتای SARS-CoV-۲ کمی مؤثرتر بوده‌اند، اما همچنان محافظت قابل‌توجهی به‌ویژه در برابر موارد شدید COVID-۱۹ ارائه می‌کنند.

با این حال، دانشمندان می‌دانند که ایمنی به دست آمده از طریق واکسیناسیون معمولاً با گذشت زمان کاهش می‌یابد.

در زمینه همه‌گیری کووید-۱۹، درک چندین عامل مرتبط – از جمله اینکه چقدر طول می‌کشد تا مصونیت از بین برود، چقدر کاهش می‌یابد، و چه کسی در درجه اول تحت تأثیر قرار می‌گیرد – برای تصمیم‌گیری در مورد زمان اجرای تزریق‌های تقویت‌کننده و برای چه کسی مهم است..

در مطالعه حاضر، محققان داده‌های ۷۸۷ کارمند مراقبت‌های بهداشتی ۲۱ تا ۷۵ ساله در ورونا، ایتالیا را بررسی کردند.

کارکنان مراقبت‌های بهداشتی دو دوز واکسن Pfizer-BioNTech دریافت کرده بودند. داده‌ها شامل اندازه گیری سطوح آنتی بادی SARS-CoV-۲ آن‌ها قبل از اولین واکسیناسیون، پس از واکسیناسیون دوم، و سپس ۱، ۳ و ۶ ماه پس از واکسیناسیون دوم بود.

محققان دریافتند که در سن و جنس، سطح آنتی بادی بیش از ۵۰ درصد در عرض ۶ ماه پس از واکسیناسیون دوم کاهش می‌یابد.

آن‌ها همچنین دریافتند که تفاوت‌هایی در سطح کل آنتی بادی شرکت کنندگان بر اساس سن و جنس وجود دارد.

افراد زیر ۶۵ سال در ۶ ماه پس از واکسیناسیون دوم در مقایسه با افراد ۶۵ سال یا بالاتر، بیش از دو برابر تعداد آنتی بادی داشتند.

علاوه بر این، زنان نسبت به مردان تعداد بیشتری آنتی بادی داشتند، به خصوص اگر سن آن‌ها زیر ۶۵ سال باشد.

مطالعات جدید نشان می‌دهند تزریقات تقویت‌کننده برای همه بزرگسالان برای بالا نگه‌داشتن سطح آنتی‌بادی و ایجاد یک پاسخ ایمنی مؤثر در برابر عفونت [SARS-CoV-۲]و جلوگیری از مرگ و میر ناشی از COVID-۱۹ مهم است.

تفاوت سطح آنتی بادی بین مردان و زنان ممکن است به دلیل هورمون‌ها باشد. مردان معمولاً تستوسترون بیشتری نسبت به زنان دارند و این هورمون سیستم ایمنی بدن افراد را سرکوب می‌کند. در مقابل، استروژن – که معمولاً در زنان بیشتر از مردان است – سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

پوسیدگی آنتی بادی مربوط به سن و جنس است – در مردان مسن بیشتر –، اما [این]روند مشابهی را در تمام سنین نشان می‌دهد. بنابراین، بله، دوز‌های تقویت کننده واکسن – دیر یا زود – برای همه مورد نیاز است.

کاهش سطح آنتی بادی با گذشت زمان پس از واکسیناسیون نشان دهنده شباهت بین کاهش ایمنی به عفونت طبیعی و کاهش ایمنی ناشی از واکسیناسیون و واکسیناسیون تقویتی است. مطالعات دیگر نشان داده اند که هم عفونت طبیعی و هم واکسیناسیون در معرض کاهش اثربخشی در محافظت در برابر عفونت هستند.

این نتایج نیاز به واکسیناسیون تقویت کننده برای پیشگیری از عفونت توسط [SARS-CoV-۲]را تقویت می‌کند.
 
منبع:  شفقنا از مدیکال نیوز تودی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار