مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان اعلام کرد:
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: در سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۵، سهم آب زیرزمینی برای صرفه جویی در استان همدان برابر ۲۶۹ میلیون مترمکعب است.
کد خبر: ۱۰۱۲۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹ 28 November 2021
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: در سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۵، سهم آب زیرزمینی برای صرفه جویی در استان همدان برابر ۲۶۹ میلیون مترمکعب است.

به گزارش تابناک همدان، مهندس منصور ستوده بعدازظهر امروز در جلسه بررسی عملکرد برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان همدان که به‌صورت ویدئو کنفرانس با مدیریت منابع آب کشور برگزار شد، مطرح کرد: در فاز اول برنامه ریزی‌های به عمل آمده جهت صرفه جویی در مصرف منابع آب زیرزمینی، در سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۵، سهم آب زیرزمینی برای صرفه جویی در استان همدان برابر ۲۶۹ میلیون مترمکعب است که در این راستا اقداماتی بایستی از سوی شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهادکشاورزی استان به انجام می‌رسید.

وی با بیان اینکه در این راستا ۱۹۶ میلیون مترمکعب یعنی حدود ۷۳ درصد برنامه‌ها برای کاهش مصرف منابع آب زیرزمینی در فاز اول جز برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای همدان است، گفت: ۷۲.۲ میلیون مترمکعب یعنی حدود ۲۷ درصد مربوط به سهم کاهش برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی استان بوده است.

ستوده ادامه داد: در بخش صرفه جویی مصرف آب کشاورزی از منابع آب سطح سطحی نیز برنامه ریزی‌ها روی ۲۹.۵ میلیون مترمکعب بود که از این میزان ۹۳.۵ درصد مربوط به برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای استان همدان و مابقی مربوط به سازمان جهادکشاورزی استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان تشریح کرد: برنامه کاهش برداشت از آب‌های سطحی و زیرزمینی در فاز اول یعنی سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۵ برابر ۳۱۰ میلیون مترمکعب مصوب شده که شامل تقریباً ۲۶۹ میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی زیرزمینی، ۵ برنامه شرکت آب منطقه‌ای و ۱۱ برنامه سازمان جهادکشاورزی، ۲۹.۶ میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی سطحی نیز دو برنامه از سوی شرکت آب منطقه‌ای و یک برنامه از سوی سازمان جهادکشاورزی تعریف شده است.

وی ادامه داد: در بخش شرب و بهداشت ۱.۹ میلیون مترمکعب کاهش یعنی یک درصد مدنظر است که در این راستا ۵ برنامه از سوی شرکت آبفا استان و جایگزینی پساب با آب‌های متعارف نیز شامل ۹.۷ میلیون مترمکعب کاهش با سه برنامه مشترک شرکت آب منطقه‌ای و آبفا استان در پیش گرفته شده است.

این مسئول با بیان اینکه در فاز دوم (از سال‌های ۱۴۰۵ تا ۱۴۱۰)، این برنامه نیز ۴۰۷ میلیون مترمکعب کاهش آب به ویژه در بخش منابع آب زیرزمینی استان مصوب شده است، خاطرنشان کرد: در این راستا نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه صحبت‌های خود به برنامه‌های این شرکت در راستای اصلاح و تمدید پروانه چاه‌های کشاورزی، تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز فرم یک و فرم پنج، نصب کنتور‌های هوشمند آب و برق بر روی چاه‌های مجاز، اشاره کرد و افزود: در مجموع، طبق برنامه در بخش کشاورزی در بحث استفاده از آب‌های زیرزمینی، سهم شرکت آب منطقه‌ای ۲۶۹ میلیون مترمکعب است که از این میزان، ۱۳۲.۵ میلیون مترمکعب آن تاکنون محقق شد.

ستوده در ادامه این جلسه به پیش روی جایگزینی پساب‌ها به جای آب‌های متعارف اشاره کرد و گفت: قرار است با جایگزینی این پساب به جای چاه ها، ۹.۷ میلیون مترمکعب صرفه جویی شود که حدود ۰.۶ میلیون مترمکعب است، اما در ۶ ماهه دوم سال این عدد جهش خوبی خواهد داشت و پتروشیمی هگمتانه به جای چاه هایش از این پساب استفاده خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان در این راستا گفت: در مجموع، از ۳۰۹ میلیون مترمکعب صرفه جویی در استان همدان ۱۳۰.۵ میلیون مترمکعب صرفه جویی شده که برابر ۴۳.۷ درصد است.
 
 ملزم به اجرای سند صرفه جویی آب در استان همدان هستیم.

علیرضا قاسمی فرزاد با بیان اینکه استان همدان با تنش آبی شدید مواجه است، مطرح کرد: از سوی دیگری، موضوع اشتغال و بیکاری و فشار‌های اجتماعی بر دوش مسئولین استانی است بدین سان، بایستی بحث‌های اشتغال را در استان توسعه دهیم، یکی از این بخش ها، بخش صنعت است.

استاندار همدان با اشاره به اینکه تضمین برای تامین این بخش باید برای ما مشخص باشد، گفت: نمی‌توانیم سرمایه گذار را بیاوریم و از او بخواهیم که صنعت را راه بیندازد، ولی آب نداشته باشیم.

این مسئول با تاکید بر اینکه تقاضا داریم مجموعه وزارت نیرو، مقداری با نگاه مثبت در این قسمت پیش روند، خاطرنشان کرد: ما خود را مکلف می‌دانیم که صرفه جویی در مصرف آب را در پیش بگیریم، اما این اختیار را به ما بدهید که همراهی و همکاری و پشتیبانی را از ما داشته باشید که الگوی کشت و روش‌های کشت را تغییر دهیم.

وی با تصریح بر اینکه با این روند می‌توان در مسیر تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و افزایش راندمان تولید، کاهش بیکاری و افزایش اشتغال در استان پیش رفت، اظهار کرد: خود را ملزم به اجرای سند یا برنامه صرفه جویی پیش بینی شده از سوی دستگاه‌ها که در این جلسه عنوان شد، می‌دانیم.

قاسمی فرزاد ادامه داد:، اما آن چه که برای ما مهم‌تر است، و آن چه که باید برای برون رفت از مشکلات آبی در پیش گرفته شود، برنامه‌ای مدون و متقن است؛ ضمن این که تامین و امنیت غذایی را به عنوان یک مسئله مهم می‌دانیم و از سویی، بحث‌های اشتغال در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، خدمات و حتی گردشگری برایمان اهمیت ویژه‌ای دارد.

استاندار همدان با تصریح بر اینکه بایستی در زمینه کشاورزی دقت نظر شود چراکه بیشترین میزان مصرف آب در استان در بخش کشاورزی است، اظهار کرد: به جهت اینکه میزان بهره وری و راندمان در این بخش بالا رود در نظر داریم تا برنامه‌ای گسترده‌ای را در تغییر الگوی کشت ایجاد کنیم.

وی در این راستا به کشت محصولات پرآب بر در استان مانند سیب زمینی و یونجه اشاره کرد و افزود: این بحث بایستی در استان تغییر و به سمت کشت محصولات کم آب بر مانند زعفران، کلزا، رازیانه و ... برویم تا میزان بهره وری ارتقا و میزان مصرف آب کاهشی باشد.

استاندار همدان با تاکید بر ضرورت توجه به کشت‌های گلخانه‌ای در این راستا خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه میزان مصرف آب کاهش پیدا کند، برایمان ارتقای راندمان و اشتغالزایی هم مهم است.

قاسمی فرزاد خطاب به مسئولین مربوطه استانی در سازمان‌های جهادکشاورزی، وزارت نیرو، محیط زیست گفت: بایستی در رابطه با این طرح‌ها و برنامه‌ها ما را کمک کنید، استعلام‌هایی که به دستگاه‌های مربوطه می‌رود، باید متناسب با این تصمیمات باشد. 

وی با تاکید بر لزوم توجه به کشت جایگزین خاطرنشان کرد: تاکید و تشویق ما بر کشت‌های گلخانه‌ای بجای کشت‌های سنتی و زراعی است.
 
منبع: روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای همدان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار