با حضور اهل ادب و فرهنگ همدان.
در اخرین روز‌های بیست و نهمین دوره هفته کتاب، نشست رونمایی و معرفی دیوان یاور همدانی برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۱۲۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷ 27 November 2021
در اخرین روز‌های بیست و نهمین دوره هفته کتاب، نشست رونمایی و معرفی دیوان یاور همدانی برگزار شد.

به گزارش تابناک همدان، نشست رونمایی ومعرفی دیوان یاور همدانی اثر مرحوم احمد نیک‌طلب با حضور نویسندگان و شاعران برجسته استان همدان، خانواده این شاعر همدانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و مدیرکل کتابخانه ملی و اسناد غرب کشور برگزار شد. 

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه شعر هیجان روحی و روانی است و ثروت عظیم فکری به حساب می‌آید، اظهار کرد: شعر ویژگی‌های خاص زندگی گذشته و حال را در بر می‌گیرد و شاعر آینده نگاری است که خود از آن آگاه نیست، اما در شعرش نمایان می‌شود. شعر نوعی تولد و کمک به خودشناسی است. 

وی با بیان اینکه شعر قدرتمند و تأثیر گذار همانند یک تصادف است، افزود: شعر یک پدیده غیر قابل انتظار است و از آن می‌توان یک فرضیه و موضوع برای حفظ میراث فرهنگی، تاریخی به دست آورد. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: در سال‌های اخیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راستای تکریم و بزرگان ملی، منطقه‎ای، محلی و شاهکارا‌های ادبی اقدامات بسیار خوبی برای برگزاری نشست‌های معرفتی، رونمایی و معرفی شخصیت‌ها برای جامعه کتابخوان انجام داده است و در همین جهت نشست رونمایی و معرفی دیوان یاور همدانی برای نکوداشت این شاعر همدانی و معرفی هرچه بهتر آن به جامعه کتابخوان، اهل ادب و هنر برگزار شد.

وی ادامه داد: تا کنون برنامه‌های چهل قلم، از تبار قلم، جشنواره ملی دوست من کتاب، راویان بالندگی و ... در راستای تکریم همه بزرگان و صاحبان اندیشه برگزار شده است.

شعر هنر برتر ایران است
میرهاشم میری، شاعر و نویسنده همدانی اظهار داشت: همدان یکی از شهر‌های فرهنگی ایران و دارای فرهنگ غنی و کهن است. همدان از شهر‌های رجل خیز جهان اسلام است. تذکره‌هایی که درباره رجال ایران منتشر شده و در حال تدوین است نیز گواه این ادعا است.

وی با بیان اینکه هر سرزمینی یک نوع هنر را بیش از هنر‌های دیگر پرورش داده و اهالی آن هنر را با بسامد بیشتری معرفی کرده است، افزود: در ایران جایگاه شعر والاتر از سایر هنرهاست. البته به دلیل مسائل اجتماعی شعر بار دیگر هنر‌ها را نیز به دوش کشیده است. قرن‌ها موسیقی توفیق بسیار نداشت و رونقی در کالبد نقاشی و پیکر تراشی دمیده نشد. اما شعر در این میان بار سایر هنر‌ها را به دوش کشید و شاخص‌ترین و بارزترین هنر ایرانی‌ها شد.

این شاعر و نویسنده همدانی تصریح کرد: اگر تمامی شخصیت‌های برجسته ما را بررسی کنیم، دفتری از شعر دارند که سروده‌ها ایام نوجوانی و جوانی خود را در آن آورده‌اند.

وی ادامه داد: اهل ادب شعر را موضوع مقفا و فلاسفه شعر را کلام مخیل می‌دانستند و معتقدند اگر سروده‌ای ایجاد خیال انگیزی نکند، شعر نیست بنابراین موزونیت و مخیل بودن ویژگی بارز شعر است.

میری با بیان اینکه مهمترین ویژگی شاعر مردمی بودنش است، خاطرنشان کرد: شاعر حتی اگر کلامش به تعالی مورد نظر نرسد، این مردمی بود، او را ماندگار می‌کند. البته همه شاعران که آوازه دارند، شعر سست و آشفته هم سرودند و وقتی مجموعه آن‌ها را بر اساس سیر تاریخی منظم می‌کنیم روند رشد و تغییرات اندیشه او را شاهد هستیم.

وی گفت: مجموعه‌ها را وقتی به ترتیب تاریخی مطالعه می‌کنیم، مسیری طی کرده و راه رشد شاعر را مشخص می‌شود، اما الفبایی و بر اساس قافیه تنظیم کردن دیوان باعث می‌شود که روند تغییرات اندیشه شاعر مشخص نشود؛ بنابراین دیوان یاور همدانی اگر بر اساس تاریخ سرودن شعر تنظیم می‌شد، بهتر درباره سیر تفکری شاعر می‌شد بحث کرد.

این شاعر و نویسنده پیشکسوت با تأکید بر اینکه شاعران به ویژه شاعران جوان در چاپ شعر عجله نکنند، اظهار کرد: ما همانطور که رشد می‌کنیم، اندیشه و نگاه ما رشد می‌کند وقتی به پشت سر نگاه می‌کنیم، ممکن است نسبت به چاپ شعرمان پشیمان شویم. بهتر است در چاپ آثار گزینشی عمل کنیم. هر شاعری خودش می‌تواند نقاد کار خودش باشد. درست است که با شعرهایش رودربایستی دارد، ولی باید مقاومت کند تا آثارش فرزند خلف خود باشد. 

حفظ میراث گذشتگان به ما هویت می‌بخشد

جواد محقق، شاعر و نویسنده همدانی نیز با بیان اینکه چهره‌های ادبی شهر و استان ما کم نیستند افزود: اگرچه گاهی در برخی از کار‌ها رگه‌هایی از تعصب هم هست، اما همه مجموعه‌ها ارزشمند و قابل تامل برای اهل ادب و هنر هستند. در آخرین مجموعه‌ای که در دست چاپ است نزدیک به ۲۰۰ چهره همدانی در میان علمای شاعر استخراج کردیم. بسیاری از این عزیزان دیوان آن‌ها در دسترس نیست.

وی با اشاره به اینکه مفاخر را باید ارج نهاد، تصریح کرد: یکی از معنای فرزندان صالح، اهمیت به میراث والدین است. اگر همت کنیم، سرمایه بگذاریم و آثار گذشتگان را چاپ کنیم خودمان را بزرگ کردیم؛ بنابراین جا دارد، از فرزند آقای نیک طلب قدردانی کنیم.

این شاعر و نویسنده با تأکید بر اینکه بیشتر خانواده یاور همدانی اهل نوشتن، ترجمه و سرودن شعر هستند، ادامه داد: در برخی از کشور‌ها فرهنگ خوبی وجود دارد که آثار مختلف را تحویل سازمان‌های مربوطه می‌دهند. بسیاری از این موارد به درد پژوهش‌ها می‌خورد.

وی با بیان اینکه دیوان یاور همدانی از نظر کمی و کیفی قابل قبول است تصریح کرد: نکته‌ای که مطرح است و باید به آن توجه کرد این است که لزوم به خطاطی آثار نیست و می‌شود چند اثر را به عنوان نمونه خطاطی کرد.

محقق با بیان اینکه همت کنیم آثار گذشتگان را چاپ کنیم و اگر نمی‌توانیم چاپ کنیم در اختیار افرادی بگذاریم که آن‌ها چاپ شود ادامه داد: لازم نیست همه آثار را منتشر کرد بلکه گزینشی ۱۰۰ تا ۱۲۰ صفحه‌ای می‌تواند ماندگاری آثار گذشتگان را تضمین کند. 

وی با اشاره به اینکه در استان ناشری برای چاپ آثار نویسندگان بومی یافت نکردیم و ناشران کشوری هم رغبتی برای چاپ آن ندارند، خاطرنشان کرد: در همدان حدود ۱۸۰ ناشر داریم، اما متاسفانه بسیاری از آن‌ها خدمات چاپ انجام می‌دهند و نه خودشان سرمایه می‌گذارند و نه توزیع می‌کنند. 

پدر همیشه خودرا متعلق به همدان می‌دانست

بابک نیک طلب، شاعر حوزه کودک و نوجوان و فرزند مرحوم یاور همدان گفت: باید کاری کنیم که دفاتر و آثار بزرگان همدانی را در خانه همه همدانی‌ها ببینیم. در همین راستا وظیفه من این بود که این اثر را در اختیار مردم این خطه قرار دهم.

وی با بیان اینکه دوست داشتم که این مراسم در این شهر برگزار شود، اظهار کرد: پدر در خانه ما همدانی به تمام معنا بود و هرگز لهجه و آیین اجداش را از یاد نبرد و خودش را گم نکرد. او همواره خود را بچه چمن امام زاده یحیی معرفی می‌کرد. در شعر پدر من ائمه همواره حضور چشم گیری دارند.
 
منبع: روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار