محسن رضایی:
معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: بورس را نمی‌توان به صورت دستوری حل کرد؛ چرا که هر نوع دخالت دستوری دولت ممکن است برای یک مقطع بورس را درست کند، اما در درازمدت اوضاع را بهم بزند.
کد خبر: ۱۰۱۱۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱ 25 November 2021
 معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: بورس را نمی‌توان به صورت دستوری حل کرد؛ چرا که هر نوع دخالت دستوری دولت ممکن است برای یک مقطع بورس را درست کند، اما در درازمدت اوضاع را بهم بزند.

به گزارش تابناک همدان، از ایرنا، محسن رضایی روز پنجشنبه درجریان بازدید از بندر شهید رجایی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در حوزه سرمایه گذاری، تولید و تجارت با مشکل مواجه هستیم، بیان داشت: اگر بخواهیم این مشکلات را برطرف کنیم فقط در تهران نیست بلکه باید مسوولان شهر به شهر و استان به استان حرکت کنند و آن چیزی را که بر زمین باقی مانده و مردم، تجار و کارآفرینان با آن مشکل دارند، این موانع و سد‌های داخلی و تحریم‌های داخلی را برداریم.

او یادآور شد: سیاست ما در دولت سیزدهم این است که حمل کالا را یکسره کرده و کالا مستقیم تخلیه و بر روی وسیله حمل کننده قرار گیرد و به مقصد ارسال شود؛ بنابراین بایستی متناسب سازی بین تجهیزات، زیرساخت‌ها و حمل و نقل و انبار‌ها صورت گیرد.

معاون اقتصادی رییس جمهور بیان کرد: بسیاری از کانتینر‌هایی که معطل هستند، اجاره‌ای بوده و باید به کشور‌های خارجی دلار بپردازیم، این اتفاق نباید رخ دهد.

او درباره ضرورت حمل یکسره بار در بندر ادامه داد: تجهیزات و الزام‌های فنی بایستی به گونه‌ای طراحی شود که این کار انجام گیرد، اگر وسیله حمل کننده ریل است باید متناسب سازی لازم در این راستا انجام شود.

رضایی اظهارداشت: مشکل‌هایی از جمله در خصوص اموال تملیکی در بندر شهید رجایی وجود دارد و تلاش داریم مشکل حدود ۹ هزار کانتینر با ۱۰۰ هزار تن کالا را برطرف کنیم.

او افزود: این بدان منظور است که با رفع این مشکل به هر خانوار ایرانی پنج کیلوگرم کالا می‌رسد، اما این کالا‌ها در بندر انباشت شده و بلاتکلیف مانده اند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: کشور با مسایل فراوانی مانند این مورد روبه رو است که باید تک تک آن‌ها را بررسی و مشکل‌ها را حل کرد.

او با تاکید بر اینکه ارتباط بین ارگان‌های دولتی باید به گونه‌ای باشد که کالا یکسره به سمت مقصد حمل شود تا روزها، هفته‌ها و ماه‌ها در اینجا انبار نشود، افزود: بابت هر روز توقف کالا‌ها در بندر شهید رجایی یک دلار به قیمت آن‌ها افزوده می‌شود که این در افزایش تورم اثرگذار است، بنابراین هرچه حمل کالا‌ها روان‌تر شود، تورم هم پایین‌تر می‌آید

رضایی ادامه داد: وظیفه ما این است که در این سفر‌ها بیاییم و در عمل با دست کارشناسان خوب و جوانان عزیزی که در کشور هستند گره‌ها را بازکنیم و زندگی مردم بهتر شود.

بندر شهید رجایی نقش کلیدی در اقتصاد کشور دارد
او نقش بندرشهید رجایی در اقتصاد کشور را مهم و کلیدی دانست و ابراز داشت: این بندر یکی از کانون‌های اصلی ورود و خروج کالا در کشور است که ۸۱ درصد کالا‌های کانتینری از این مسیر وارد یا خارج می‌شود.

معاون اقتصادی رییس جمهور ابراز کرد: بازرگانی ۵۰ درصد کالا‌های غیرنفتی نیز از طریق بندرشهید رجایی صورت می‌گیرد که در حال برنامه ریزی برای گسترش و توسعه این بندر هستیم.

او همچنین با اشاره به مساله بورس اظهار داشت: در مساله بورس وزارت اقتصاد مسئول شده و چند کار اساسی انجام دهند؛ ابتدا کانونی راه اندازی می‌شود که سهامداران خرد در هیات مدیره و مدیریت بورس موثر باشند؛ چراکه بالای ۸۰ درصد سهامداران بورس سهامداران خرد هستند.

رضایی ادامه داد: از آنجایی که سهامداران خرد بین پنج، ۱۰ و ۲۰ میلیون تومان در بورس سرمایه گذاری کردند، باید در اداره خود بورس نقش داشته باشند که قرار شده کانونی از سهامداران خرد درست شود و این‌ها نمایندگی در هیات مدیره داشته باشند.

او اطهارداشت: مساله دوم این است که بورس را نمی‌توان به صورت دستوری حل کرد؛ چرا که هر نوع دخالت دستوری دولت ممکن است برای یک مقطع بورس را درست کند، اما در درازمدت اوضاع را بهم بزند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: قرار شده است که با یکسری عوامل موثر مثل بازارگردان‌ها باشد و آن‌هایی که بسته‌های بورسی را تعیین می‌کنند، در دامنه نوسان بورس هم اصلاحاتی انجام شود و اوضاع در آینده بهتر خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار