مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه طی سال‌های گذشته شاهد سیر نزولی تعداد کارگاه‌های طلاساز دارای کد استاندارد در استان بوده‌ایم، گفت: تعداد کارگاه‌های طلاسازی با کد استاندارد در همدان از ۴۰ کارگاه فعال به ۱۰ کارگاه رسیده و یکی از دلایل این موضوع مشکلات اقتصادی است.
کد خبر: ۱۰۱۱۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶ 24 November 2021
 مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه طی سال‌های گذشته شاهد سیر نزولی تعداد کارگاه‌های طلاساز دارای کد استاندارد در استان بوده‌ایم، گفت: تعداد کارگاه‌های طلاسازی با کد استاندارد در همدان از ۴۰ کارگاه فعال به ۱۰ کارگاه رسیده و یکی از دلایل این موضوع مشکلات اقتصادی است.

به گزارش تابناک همدان، از ایسنا، محمد مددی با اشاره به اینکه استاندارد موضوعی فراگیر است و یکی از الزامات توسعه در هر کشور استاندارسازی است، افزود: یکی از متغیر‌هایی که همه مباحث را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد کیفیت و استاندارد است و کیفیت زمانی حاصل می‌شود که پشت آن فرآیند‌های مدون ملی و بین‌المللی باشد.

وی با بیان اینکه مباحث کیفیت و کیفیت‌آفرینی به عزم عمومی نیاز دارد و اگر انسجام ملی برای این امر فراهم شود سرعت رسیدن به تعالی فراهم می‌شود، اضافه کرد: رویکرد فعلی و مباحثی مانند توسعه صادرات غیرنفتی، کیفیت و رضایتمندی مشتری که در دستور کار دولت قرار دارد این موضوع را شتاب می‌دهد تا سایر دستگاه‌ها بیش از گذشته به اینگونه مباحث بپردازند.

مددی با اشاره به اینکه استاندارد نوعا برندینگ است، بیان کرد: تولیدکنندگان در سطوح مختلف در ابتدای کار به موضوع استاندارد علاقمندی نشان می‌دهند، اما دوام آن به عهده یک بخش نیست بنابراین بحث استاندارد و استاندارسازی حاصل یک کار تیمی است که با مشارکت ۴ عضو دولت، تولید کننده و صنعت‌گر، مصرف کننده و دانشگاه شکل می‌گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه بخش تولید گرفتاری‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، تصریح کرد: دولت علاقمند است تولید داخلی را بیش از گذشته مورد حمایت قرار دهد اگرچه تحریم‌ها نیز تاثیرات خود را در برآیند کار‌ها دارد و موانعی برای حوزه تولید ایجاد کرده است. 

مددی با اشاره به اینکه سنگ‌های قیمتی جز کالا‌های مشمول استاندارد نیست و تنها یک یا دو پارچه در کشور مشمول استاندار اجباری می‌شود، یادآور شد: استان همدان در زمینه سفال ظرفیت‌های فراوانی دارد بنابراین یکی از اولویت‌های ما تدوین استاندارد ملی سفال است و در این زمینه، لعاب سفال‌هایی که در ارتباط با مواد غذایی هستند باید ویژگی‌های لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر فلزات سنگین در کالا‌های صادراتی سفال تست می‌شوند و باید مطابق با استاندارد‌های ملی و بین‌المللی باشد، اما با این وجود باید بیشتر در این زمینه کار کنیم.

مددی درباره کیفیت آرد هم اظهار کرد: آرد جز کالا‌های مشمول استاندارد اجباری است و در استان هفت واحد فعال آرد سازی وجود دارد که برای تولیدات خود، دارای پروانه تولید نشان استاندارد هستند، اما در نهایت آردی که تبدیل به نان می‌شود چارچوب خاصی دارد.

مدیر کل استاندارد استان همدان با اشاره به اینکه آرد هم طبقه‌بندی خاص خود را دارد، افزود: بی کیفیتی نان با کیفیت گندم و آرد رابطه مستقیم دارد و در کشور ما تنها استان‌های شمالی و جنوبی گندم با کیفیت و پروتئین بالا تولید می‌کنند و این موضوع به اقلیم و شرایط جغرافیای بستگی دارد، علاوه بر این افزودنی‌های نامتعارف در کیفیت نان تاثیر مستقیم دارد بنابراین صنعت آرد در کشور و استان وضعیت قابل قبولی دارد، اما فرآوری مشکلات خاص خود را دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار