مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان گفت: «این هنر یکی از هنر‌هایی است که از دیرباز در این منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. مواد اولیه مرواربافی در این منطقه به حدی است که سایر مناطق را نیز تامین می‌کند.»
کد خبر: ۱۰۱۱۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۶ 23 November 2021
در پنجمین نشست شورای راهبردی انتخاب شهر و روستای ملی، پرونده روستای داویجان در شهرستان ملایر استان همدان به‌عنوان روستای ملی مرواربافی بررسی شد.

به گزارش تابناک همدان، علی مالمیر  افزود: «۱۲۰ کارگاه خانگی و ۶۰ کارگاه بزرگ را داریم و ۵ میلیون قطعه مروار در این روستا تولید می‌شود. خوشبختانه مروار به کشور‌های مختلف نیز صادر می‌شود به گونه‌ای که ۲۶۰هزار دلار درآمد صادرات مروار از این منطقه بوده است.» 

وی یادآور شد: «۲۰۰ هکتار مزارع برای تولید مواد اولیه مروار داریم و این روستا اکنون به قطبی تبدیل شده که سایر مناطق را نیز پوشش می‌دهد. این فعالیت بسیار ارزان‌قیمت است و با سرمایه‌گذاری اندک به میزان ۲ میلیون تومان می‌توان این فعالیت را آغاز کرد.» 

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این نشست در سخنانی گفت: «تصمیمی که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای ثبت ملی این روستا در رشته مرواربافی گرفته بسیار اهمیت دارد و امیدوارم با ثبت ملی هر شهر و روستا شاهد رونق هرچه بیشتر صنایع‌دستی در آن منطقه باشیم.» 

او افزود: «گاهی اوقات دارایی‌هایی داریم که قدر آن‌ها را نمی‌دانیم. به‌عنوان مثال مروار یکی از دارایی‌های مهم مردم است و اکنون تعدادی از مردم منطقه ملایر به هنر مرواربافی مشغول هستند. یکی از مزیت‌های مواد اولیه مروار این است که ترکه مورد استفاده در مرواربافی کمترین میزان آب را استفاده می‌کند. ظرفیت‌های بسیار خوبی در این منطقه هست که اگر ثبت انجام شود و حمایت‌ها ادامه داشته باشد، شک نکنید که شاهد تحولات خوبی در آن منطقه خواهیم بود.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار