مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: وضعیت فرسایش خاک در این استان بین پنج تا ۲۰ تن در هکتار بوده که میانگین آن در همدان ۱۲ تن و در کشور ۱۶ تن در هکتار است.
کد خبر: ۱۰۱۱۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷ 22 November 2021
 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: وضعیت فرسایش خاک در این استان بین پنج تا ۲۰ تن در هکتار بوده که میانگین آن در همدان ۱۲ تن و در کشور ۱۶ تن در هکتار است.

به گزارش تابناک همدان، از ایرنا؛ «اسفندیار خزائی» روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی «خاک» بیان کرد: تغییر کاربری اراضی، شدت جریان آب ناشی از نزولات سنگین باران وبرف، تغییرات دمایی، قطح درختان، شخم غیر اصولی در جهت شیب، توسعه معادن، چرای بیش از حد مراتع توسط دام، نبود تعادل بین دام و ظرفیت مرتع از مهمترین علل فرسایش خاک در استان همدان به شمار می‌رود.

وی اجرای عملیات مکانیکی و بیولوژیکی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای حفظ خاک را ضروری دانست و افزود: آموزش و ترویج، ایجاد تعاونی و تشکل‌های بهره برداری، رعایت تعادل بین دام و مرتع، قُرق مراتع و افزایش مواد آلی خاک منجر به حفظ بافت خاک و پیشگیری از فرسایش و تخریب آن می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، تبعات منفی فرسایش خاک را شامل مهاجرت، تغییرات اقلیمی و اکولوژیکی، از بین رفتن فرصت‌های شغلی، از بین رفتن عدالت اجتماعی و توسعه فقر و بیکاری، کاهش درآمد روستائیان، فقر منابع طبیعی و زیست محیطی، از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری و تغییر کیفیت آب دانست.

خزائی گفت: فرسایش خاک، شور شدن تدریجی آن، تخریب بافت و آلودگی خاک از جمله مواردی است که خاک را به عنوان بستر رشد گیاهان و تولید محصولات کشاورزی تهدید می‌کند بنابراین همه ما مکلف به محافظت از این سرمایه ارزشمند و حیاتی در برابر تهدیدات هستیم.

وی از برگزاری مراسم برای روز جهانی خاک با شعار «توقف شور شدن خاک، تقویت باردهی خاک» گفت: با توجه به اقدامات ارزشمندی که در راستای حفاظت از خاک و استفاده بهینه و اصولی از عرصه‌های منابع طبیعی صورت گرفته است ۱۴ آذر امسال همزمان با سراسر کشور مراسم روز جهانی خاک برگزار می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اولویت اهمیت خاک نسبت به آب، بخشی از نیاز‌های آبی را می‌توان با تکنولوژی روز تامین کرد، اما موضوع خاک با کمک دانش و تکنولوژی قابل جبران نیست چرا که متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه برای تشکیل هر سانتیمتر خاک ۱۰۰ تا ۳۰۰ سال زمان نیاز است.

به گفته خزائی، اهمیت خاک حتی از آب هم مهمتر است و برای داشتن خاک غنی باید آموزش و کار‌های نرم افزاری در دستور کار قرار گیرد و بهره برداران با اهمیت خاک و روش‌های صحیح بهره برداری آن آشنا شوند.

وی اظهار داشت: سه چالش مهم جهانی همچون تغییر اقلیم، کمبود آب شیرین و بیابانزایی ارتباط مستقیم با فرسایش خاک دارند و با این تهدیدها، خاک توانایی باروری خود را از دست می‌دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: منابع طبیعی با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری، بذرکاری و تقویت پوشش گیاهی در عرصه‌های منابع طبیعی حفاظت از آب و خاک را در دستور کار قرار داده است.

خزائی با بیان اینکه تغییر اقلیم و بارش‌های سیلابی باعث فرسایش شدید خاک شده است اضافه کرد: باید عواملی که به خاک‌های استان ضربه وارد می‌کند را شناسایی کرده و با کمک متخصصان، کارشناسان، دانشگاهیان و مراکز تحقیقاتی وپژوهشی راه‌های پیشگیری از نابودی خاک را بررسی و در دستور کار قرار داد.

در تقویم پنجم دسامبر مصادف با ۱۴ آذر روز جهانی خاک نامگذاری شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار