مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: شیرین سو به یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های زمستان گذرانی و کلونی‌های پرندگان مهاجر در استان همدان تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۰۱۰۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴ 22 November 2021
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: شیرین سو به یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های زمستان گذرانی و کلونی‌های پرندگان مهاجر در استان همدان تبدیل شده است.

به گزارش تابناک همدان، محسن جعفری نژاد یکم آذر مصادف با روز ملی پرنده نگری، در حاشیه تالاب شیرین سو گفت: مهاجرت پرندگان در پاسخ به تغییرات آب و هوایی، مواد غذایی کافی و دسترسی به زیستگاه مناسب صورت می‌پذیرد لذا حفاظت از زیستگاه‌ها در مبدا و مقصد مهمترین عامل حفظ پرندگان مهاجر است.

جعفری نژاد با بیان اینکه چنگر‌ها و حواصیل‌ها در حال حاضر در تالاب شیرین سو مشاهده می‌شوند افزود: هر ساله با سرد شدن هوا و ورود پرندگان غیربومی به تالاب، رودخانه و زیستگاه‌های پرندگان آبزی احتمال انتقال و شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان افزایش می‌یابد که پایش و کنترل تالاب به عنوان یکی از کانون‌های شیوع بیماری حائز اهمیت است، که در همین راستا پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب شیرین سو صورت گرفته و مورد خاصی مشاهده نشد.

وی بیان کرد: اگرت، کشیم، چنگر، اردک سرسبز، حواصیل، بوتیمار، غاز، پرستوی دریایی، پلیکان، لک لک و ... از جمله پرندگان مهاجر استان محسوب می‌شوند و خوشبختانه در استان همدان به دلیل وجود شرایط زیستی مناسب شاهد جمعیت قابل قبولی از پرندگان مهاجر هستیم که برخی در استان همدان زمستان گذرانی می‌کنند.

جعفری نژاد در مورد اهمیت پرندگان مهاجرگفت: پرندگان، شاخص زیستی برای پایش محیط زیست هستند و به همین دلیل دیده بانان طبیعت محسوب می‌شوند، زیرا پرندگان مهاجر متعلق به هیچ مرز و کشوری نیستند و محافظت از آن‌ها نیازمند مشارکت جامعه جهانی است.
منبع: روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار