در بازدید اعضای کمیسیون فنی، عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر همدان از سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان بر لزوم رفع موانع و مشکلات حوزه حمل و نقل عمومی در جهت تسهیل خدمات رسانی به شهروندان تاکید شد.
کد خبر: ۱۰۱۰۶۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱ 21 November 2021
در بازدید اعضای کمیسیون فنی، عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر همدان از سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان بر لزوم رفع موانع و مشکلات حوزه حمل و نقل عمومی در جهت تسهیل خدمات رسانی به شهروندان تاکید شد.

به گزارش تابناک همدان، رییس کمیسیون فنی، عمرانی و حمل ونقل و ترافیک شورای شهر همدان در این بازدید میدانی اظهار کرد: با ادغام چهار سازمان اتوبوسرانی، تاکسیرانی، پایانه‌ها و وانت بار‌ها در قالب سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری، شاهد بروز مشکلات عدیده‌ای در حوزه حمل و نقل عمومی هستیم که بایستی از ظرفیت‌های قانونی برای تفکیک معاونت‌های این سازمان بهره برد.

مهدی حیدری بیان کرد: در حال حاضر به دلیل مشکلات ساختاری، چالش‌های جدی در حوزه حمل و نقل وجود دارد که خدمات دهی به مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه این سازمان در سنوات اخیر حدود ۲۰ میلیارد تومان بدهی دارد، افزود: روزانه حدود ۲۰۰ هزار نفر در قالب اتوبوس و تاکسی در شهر همدان جابجا می‌شوند که ضرورت دارد از نظر کمی و کیفی سطح خدمات رسانی را ارتقا دهیم.

* حیدری: ۳۳ راننده به ناوگان اتوبوسرانی شهر همدان اضافه می‌شود

حیدری در ادامه به برخی مشکلات این سازمان خدمات رسان اشاره کرد و گفت: عدم پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی پرسنل از سال ۹۷، تعیین تکلیف یا تمدید قرارداد بیش از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی در سه سال اخیر، نیاز به تعویض سقف پایانه اصلی شهر، کاهش شدید درآمد تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها به دلیل شرایط کرونا، خواب ده‌ها دستگاه اتوبوس به دلیل ناتوانی در عدم تامین منابع مالی به منظور تعمیرات جزئی و تامین راننده از جمله این مشکلات و چالش‌ها به شمار می‌رود. 

رییس کمیسیون فنی، عمرانی و حمل ونقل و ترافیک شورای شهر تصریح کرد: شورای ششم مصمم است در کنار سایر وظایف محوله از جمله اتمام پروژه ها، بدهی سنگین این سازمان را با راهکار‌های قانونی و حمایتی مدیریت کند تا چالش‌های موجود به حداقل برسد.

حیدری عنوان کرد: در روز‌های آینده با یک شیوه نامه عادلانه قصد داریم قریب ۳۳ نفر راننده به ناوگان اتوبوسرانی شهر همدان اضافه کنیم که با افزایش این تعداد راننده حدود ۳۵ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه خواهد شد.

وی تاکید کرد: معتقدیم باید عدالت را در توزیع اتوبوس‌های جدید در نقاط مختلف شهر به ویژه مناطق کم برخوردار مورد توجه قرار داد و تلاش داریم با استفاده از ظرفیت قانونی و حمایتی تا حد امکان از تردد اتوبوس‌های با عمر بالا و فرسوده جلوگیری و آن‌ها را از رده خارج کنیم.

مسگریان: منابع درآمدی سازمان حمل و نقل بار و مسافر مورد توجه قرار گیرد

رییس شورای اسلامی شهر همدان نیز در حاشیه این بازدید گفت: باید منابع درآمدی این سازمان را مورد توجه قرار داد و از ظرفیت‌های قانونی موجود نظیر تبلیغات محیطی، در داخل اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس در این زمینه بهره برد.

محمود مسگریان افزود: در بازدیدی که از معاونت‌های زیر مجموعه سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان داشتیم، بخش اعظم خدمات دهی به مردم مربوط به معاونت اتوبوسرانی است که به دلیل ادغام صورت گرفته با کاستی‌ها زیادی در این حوزه روبرو هستیم.

وی اضافه کرد: بیش از ۴۰ دستگاه اتوبوس ناوگان درون شهری به دلیل فقدان منابع مالی برای تعمیرات فنی در پارکینگ به سر می‌برند که باید چاره اندیشی لازم در این خصوص اندیشیده شود تا وضعیت حمل و نقل عمومی تسهیل پیدا کند.

مسگریان ادامه داد: در شهر پرجمعیت همدان، شاهد ترافیک زیادی در مراکز اصلی و پرتردد هستیم که می‌طلبد ناوگان حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم تا خدمات رسانی به شهروندان چه از نظر کمی و چه کیفی بهبود پیدا کند که برای تحقق این موضوع نیازمند اتوبوس‌های با کیفیت و استاندارد هستیم.

* علی اکبر نظری: لزوم توجه ویژه نمایندگان و مسئولان برای تحقق حقوق عامه

 رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: ادغام چهار سازمان خدمات رسان در قالب یک سازمان، مشکل ساختاری جدی را به وجود آورده است که انتظار می‌رود وزارت کشور جهت رفع مشکلات حقوق عامه، به موضوع تفکیک این چهار سازمان توجه ویژه‌ای داشته باشد.

علی اکبر نظری با بیان اینکه طبق قانون، تخصیص یارانه به حمل و نقل عمومی از وظایف عمده دولت است که متاسفانه در سال‌های گذشته به این موضوع توجهی نشده است، افزود: ضروری است نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، اقدام مقتضی به عمل آورده و دولت را مکلف به انجام این تکلیف کنند، چرا که امروز شاهد ناوگان فرسوده در شهر‌ها هستیم، که نارضایتی عمومی را در این زمینه به همراه داشته و انتظار می‌رود در جهت تحقق اهداف و رفع مشکلات موجود گام‌های جدی و اساسی برداشته شود.

وی با تاکید بر اینکه وزارت کشور متولی تسهیل امور مدیریت شهری است، بیان کرد: نمایندگان مجلس و مسئولان اجرایی باید در جهت تحقق حقوق عامه جدی باشند و با تدوین و اجرای قوانین راهگشا، مشکلات موجود را مرتفع و افزایش رضایتمندی عمومی را مورد توجه قرار دهند.

نظری تاکید کرد: متاسفانه در برخی موارد شاهد حضور و فعالیت برخی بازنشستگان در ناوگان تاکسیرانی هستیم که انتظار می‌رود با تدوین شیوه نامه‌های قانونی از ادامه فعالیت این افراد که از جای دیگری حقوق دریافت می‌کنند تا حدامکان جلوگیری شود.

* کاوسی: پیشنهاد راه اندازی تاکسی اینترنتی با بهره‎گیری از ظرفیت تاکسی‌های شهری

رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر همدان نیز در این بازدید گفت: تحقق منابع مالی از طریق ظرفیت‌های قانونی برای این سازمان ضرورت دارد که باید با استفاده از این ظرفیت‌ها مشکلات موجود را به حداقل برسانیم.

علی اکبر کاوسی‌امید در این زمینه افزود: تخصیص عوارض راهنمایی و رانندگی، عوارض خودرو و کیف پول از جمله مواردی است که باید در راستای تقویت مالی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در سطح شهر باید به صورت قانونی تعیین تکلیف شود، پیشنهاد کرد: می‌توان با طراحی اپلیکیشن‌های موبایلی مشابه، از ظرفیت تاکسی‌های موجود شهر برای راه‌اندازی تاکسی اینترنتی بومی با امنیت بالا بهره برد که این تحقق این موضوع نیازمند اقدام کارشناسی دقیق و تخصصی است.

بیاناتی: اتوبوسرانی با کمبود راننده مواجه است

مشاور شهردار و رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان نیز در این دیدار، گفت: حضور اعضای کمیسیون فنی و عمرانی و حمل و نقل شورا در سازمانه‌های مدیریت شهری، اتفاقی مبارک است که باید به فال نیک گرفت.

محمدرضا بیاناتی افزود: در سال ۹۶ و بر اساس قانون و تصمیم شورای اسلامی شهر، چهار سازمان خدمات رسان و بزرگ مدیریت شهری شامل سازمان‌های اتوبوسرانی، تاکسیرانی، حمل و نقل بار و کالا و پایانه‌های مسافربری با هم ادغام شدند که با تحقق این امر، یک ابر سازمان ایجاد و لیکن مشکلات جدی در حوزه‌های مختلف خدماتی، مالی، اداری و اجرایی در این سازمان بوجود آمد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بعد از حوزه خدمات شهری این سازمان به عنوان بزرگترین حوزه خدمات‌رسان در مجموعه مدیریت شهری به شمار می‌رود، گفت: این ادغام غیر اصولی منجر به افزایش نارضایتی درون سازمانی و برون سازمانی شده است و در حوزه بودجه و سایر موضوعات سازمانی نیز با چالش‌های جدی مواجه هستیم که بایستی در راستای اصلاح ساختار و بهبود وضعیت اقدامات لازم بعمل آید.

بیاناتی با اشاره به اینکه روزانه بین ۱۵ تا ۱۶ هزار نفر با این سازمان به نوعی بعنوان همکار سازمانی و غیر سازمانی در ارتباط هستند، افزود: مشکلات شدید مالی سال‌های اخیر در سازمان، خدمات رسانی بویژه در حوزه اتوبوسرانی را تحت شعاع قرار داده و مدت هاست بیش از ۴۰ دستگاه اتوبوس به دلیل نقص فنی در پارکینگ تعمیرگاه متوقف هستند که با پول خرید یک‌دستگاه اتوبوس نو می‌توان این تعداد اتوبوس را تعمیر، آماده و به ناوگان اضافه کرد.

وی با بیان اینکه با کمبود جدی راننده در حوزه اتوبوسرانی مواجه هستیم، افزود: در صورت تصویب و طی مراحل قانونی به زودی تعدادی راننده به ناوگان اضافه خواهند شد تا خدمات رسانی مطلوبتر صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۴۰۰ دستگاه تاکسی در شهر همدان در حال خدمات رسانی و جابجایی مسافر هستند، بیان کرد: از این تعداد ۶۳ درصد تاکسی‌ها با عمر بالای ۱۰ سال به نوعی فرسوده محسوب می‌شوند که به دلیل افزایش قیمت بالای خودرو در سال‌های اخیر، تبدیل به احسن نمودن و نوسازی آن‌ها با وقفه مواجه شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: ابر سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان بصورت روزانه به حداقل ۲۰۰ هزار نفر از شهروندان خدمات رسانی می‌کند که با توجه به نوع خدمات ارائه شده کمترین تعداد معترض و شاکی را داراست که می‌توان گفت هیچ مجموعه‌ای در شهرداری وجود ندارد که به صورت روزانه و مستمر به این تعداد شهروندان خدمات مستقیمی را ارائه دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار