کد خبر: ۱۰۱۰۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۸ 20 November 2021
افکار عمومی باید در جریان مراحل فرآوری محصولات قرار گیرندمدیر کل استاندارد استان همدان در بازدید از "شرکت مروارید سفید گلبرگ" بیان کرد: افکار عمومی حق دارند که اطلاعات فراوری محصول را تا جایی که امکان دارد بدانند، زیرا ذهنیت‌ها و تبلیغات منفی وجود دارد و با توجه به وسعت کشور در برخی موارد پیش می‌آید کارگاه‌های زیر زمینی وارد حوزه‌های می‌شوند و تولید کنندگان را دچار چالش می‌کنند.

به گزارش تابناک همدان، محمد مددی افزود: این صنعت، صنعتی ارزشمند است و با توجه به مشغله‌هایی که افراد در طول روز دارند به دنبال این نیستند که همه مایحتاج خود را خودشان فرآوری کنند، اما می‌طلبد که تولید کنندگان این بخش گام به گام تولیدات خود را به مخاطب معرفی کنند و در این مسیر هزینه کنند، زیرا یکی از الزامات این است که همگام با افکار عمومی باشند.

وی تصریح کرد: یکی از مولفه‌های توسعه واحد‌ها همراه بودن با افکار عمومی است مخاطبان باید اطلاعات واقعی را از فرایند تولید داشته باشند.
 
 
 
افکار عمومی باید در جریان مراحل فرآوری محصولات قرار گیرند
 
"شرکت مروارید سفید گلبرگ" مجموعه‌ای با تنوعی بالغ بر ۸۰ نوع محصول

در ادامه، مدیر عامل شرکت گلبرگ گفت: از سال ۱۳۶۸ با هدف ارتقاء سطح سلامت شهروندان همدان در زمینه تولید فرآورده‌های گوشتی و پروتئینی وارد عرصه تولید شد و از همان روز‌های ابتدایی محصولات این مجموعه با استقبال مردم مواجه شد و در سبد غذایی قرار گرفت. هم اکنون این مجموعه در فضایی به مساحت ۸۰۰۰ متر مربع و با به کارگیری ۱۰۰ نفر به طور مستقیم در داخل مجموعه به تولید و بسته بندی مرغ‌های گرم بشقابی، همبرگر، ژامبون و سوسیس و کالباس با برند عصرانه مشغول است.

حمید رضا پیری در خصوص تهیه سوسیس و کلباس گفت: مرغ بعد از کشتار به دست ما می‌رسد ساکشن می‌شود و امعاء و احشای آن جدا می‌شود.  

وی تاکید کرد: حدودا ۲۰ تن در ماه پوست مرغ جمع آوری می‌شود که به کارخانه صابون سازی انتقال می‌دهیم این محصول بعد از نظارت محصول فنی و دامپزشک صورت جلسه می‌شود و برای اینکه مطمئن شویم دوباره به چرخه مصرف باز نگردد بر روی آن گازوئیل ریخته می‌شود و به کارخانه صابون سازی انتقال میابد.

مدیر عامل شرکت گلبرگ گفت: با اینکه فروش پوست مرغ به نهاد‌های دیگر مقرون به صرفه تراست، اما از این کار خود داری می‌کنیم.
 
 
افکار عمومی باید در جریان مراحل فرآوری محصولات قرار گیرند
وی اشاره‌ای به ساخت خمیر مرغ از استخوان قفسه سینه و گردن کرد، گفت: از آنجایی که جدا سازی قسمتی از گوشت مرغ ازاستخوان بصورت دستی امکان پذیر نیست عملاً در صنعت سوسیس وکالباس این عمل بصورت مکانیکی و با دستگاه انجام می‌گردد که درنهایت محصول نهایی خمیر مرغ است که معمولاً خمیر مرغ در محصولات ارزان قیمت استفاده می‌شود که البته در تهیه خمیر مرغ بایدپوست جدا سازی شده شکم مرغ کاملا از نای شش وسایر بافت‌های شکمی تخلیه گردد اسکلت بعد از جداسازی شش، نای به خمیر مرغ تبدیل می‌شود.

پیری خاطر نشان کرد: کمتراز ۱۰ درصد مواد مصرفی خمیر مرغ  و ۹۰ درصد سینه مرغ وگوشت قرمز است  از مزیت‌های مجموعه نسبت به دیگر کارخانه‌های سوسیس کالباس این است که خمیر مرغ در مجموعه با نظارت دقیق مسیولین فنی تهیه می‌شود در صورتی که هستند مجموعه‌هایی که خمیر را خریداریی می‌کنند.

وی گفت: مرغی که روانه فروشگاه‌ها می‌شود ۷۲ ساعت تاریخ مصرف دارد، اما فقط ۲۴ ساعت در فروشگاه می‌ماند و در صورت عدم فروش روز بعد از فروشگاه جمع آوری می‌شود و در صنعت سوسیس و کالباس استفاده می‌کنیم. با اینکه ۴۸ ساعت تاریخ مصرف باقی مانده است، اما این امر صرفا جهت رفاه مصرف کننده است تا مصرف کننده از محصولی تازه بهره‌مند شود لازم به ذکر است روزانه بیش از ۵ هزار کیلو گوشت مرغ در کارخانه مصرف می‌شود درصورتی که شاید کمتر از ۵۰ کیلو مرغ در روز از فروشگاه عودت گردد.

پیری در ادامه گفت: مرغ باید به تعدادی کشتار شود که سه روزه مصرف شود قطعا همه مصرف نمی‌شود و کسی هم مرغ خود را دور نمی‌ریزد اتفاقی که در بازار رخ می‌دهد و ما نیز نسبت به آن مشکل داریم این است که در برخی فروشگاه‌ها مرغ‌های تاریخ گذشته خریداری می‌شود و قطعه بندی می‌کنند و به مصرف کننده می‌فروشند که لازم است مصرف کننده نسبت به خرید خود کمی حساسیت نشان دهد.

مدیر عامل شرکت گلبرگ گفت: ما برای صیانت از مصرف کننده نحوه بسته بندی محصول خود را تغییر دادیم به این شکل که بسته بندی دارای برچسب بودند، اما امروزه بر روی تاریخ مصرف جلد شفافی کشیده می‌شود که از تغییر تاریخ جلوگیری شود.
 
گوشت مرغ؛ ارانترین و در دست ترین محصول است 

امیر نوروزی مدیر بازرگانی این شرکت در پاسخ به سوال خبرنگار تابناک همدان، که در مورد کلیپ‌های ساخت فرایند سوسیس و کالباس که در فضای مجازی باز نشر داده می‌شود با فرایندی که در کارخانه دیدیم متفاوت است، افزود: تبلیغات هست و در برخی موارد این موضوع واقعیت دارد، اما همه کارخانه‌ها این گونه نیستند کارخانه‌ای که روزانه ۱۰ الی ۱۵ تن سوسیس تولید می‌کند نمی‌تواند از هر گوشتی استفاده کند.

وی گفت: ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین گوشت مرغ است و بیشتر کارخانه‌های سوسیس و کالباس از مرغ استفاده می‌کنند و تقلبی که می‌شود این است که به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده می‌شود که لازم است بگویم مرغ از گوشت قرمز سالم‌تر است.

نوروزی گفت: به خریدار و مصرف کننده توصیه می‌شود حتما از برند‌های معتبر خریداری کنند وقتی سوسیسی به قیمت پایین فروخته می‌شود قطعا محصول مشکل دارد در نتیجه محصول ارزان قیمت نشان می‌دهد که نمی‌تواند محصول با کیفیت باشد.

حمید رضا پیری در خصوص تولید و عرضه سوسیس و کالباسی که جلوی چشم خریدار تولید و عرضه می شود، گفت:سوسیس و کالباس حداقل زمانی را برای فرآوری و پختی لازم دارد لذا محصولی که در فروشگاه ها عرضه می‌شود به باکیفیتی محصول تولیدی کارخانه نیست.
 
 
دستور العمل ارزیابی واحدهای تولیدی بروز رسانی می شود

در انتها مدیر عامل مروارید سفید گلبرگ در بحث انتخاب واحد‌های نمونه گفت: گله‌مند هستیم ما مجموعه‌ای با تنوعی بالغ بر ۸۰ نوع محصول ایم که در بحث ارزیابی با واحد‌های تک محصولی قیاس می‌شویم.

مدیر کل استاندارد همدان پاسخ داد: این انتقاد کاملا به جا و درست بود خوشبختانه در این سال‌ها ویرایشی در خصوص این دستورالعمل شده که امید است در این ویرایش ضریبی به واحد‌های تولیدی که چندین محصول تولید می‌کنند خواهد خورد که در ارزیابی پیش رو بخشی از نکات اعمال می‌شود.
 
خبرنگار: فاطمه صنیعی وحید
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار