با حضور بزرگان فرهیختگان و اندیشمندان و مسؤولان.
با حضور بزرگان فرهیختگان و اندیشمندان و مسؤولان آیین بزرگداشت بیست نهمین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان همدان برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۱۰۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳ 20 November 2021
با حضور بزرگان فرهیختگان و اندیشمندان و مسؤولان آیین بزرگداشت بیست نهمین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان همدان برگزار شد.

به گزارش تابناک همدان، آیین بزرگداشت بیست نهمین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان همدان با حضور حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس و نماینده مردم شهرستان‌های همدان و فامنین؛ محمدعلی محمدی، فرماندار شهرستان همدان؛ احسان قنبری، فرماندار شهرستان بهار؛ سعید کتابی، فرماندار شهرستان اسدآباد؛ عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان؛ علی اکبر فامیل روحنای، عضو هیأت عملی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان؛ میرهاشم میری، شاعر و نویسنده؛ پرویز اذکایی، مورخ و نویسنده؛ جواد محقق، شاعر و نویسنده و برخی از کتابداران در محل مرکز مطالعات کتاب و کتابخوانی استان همدان در کتابخانه عمومی شهید مظاهری مریانج برگزار شد.

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه کتابخوانی راهی برای کسب معرفت و مهملی برای ارتقا خود و جامعه است اظهار کرد: کتابخوانی سرچشمه لذت و واسطه‌ای برای کسب معنا و و دورازه‌ای است که پرسش‌های ارزشی و درونی را تبیین می‌کند و دستاوردی است که در تمام ادیان الهی تقدیس می‌شود.

وی اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی مراکز اجتماعی و دانشی هستند که با ارائه خدمات کتاب محور، به توسعه کتاب و کتابخوانی می‌پردازند و به فرهنگ جامعه کمک می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان افزود: در طی یک سالی که با شیوع کویید ۱۹ همراه بود، کتابخوانی تعطیل نشد و با تعریف سناریو دیگری خدمات در بستر فضای مجازی ادامه یافت و فرهنگ کتاب و کتابخوانی توسط کتابداران ترویج شد.

وی گفت: در یک سال گذشته ۷۵ درصد کتابخانه‌های عمومی استان به وای فای رایگان ویژه مجهز شدند و ۹ باب کتابخانه شهری و روستایی در شهرستان‌های ملایر، رزن، بهار، تویسرکان، کبودراهنگ و یک باب پانسیون مطالعاتی با کمک بخش خصوصی در شهر همدان افتتاح شد.

زارعی تصریح کرد: نخستین جشنواره ملی شعر و داستان دوست من کتاب با همت استان همدان برگزار و ۷۹۴ اثر از ۱۹ استان از بین بیش از ۲ هزار اثر دریافت شده به مرحله نهایی داوری راه یافتند و در هفته کتاب سال جاری فراخوان دومین جشنواره دوست من کتاب منتشر خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۱۰ هزار فعالیت فرهنگی ثبت شده در کتابخانه‌های سراسر استان با توجه به ویژگی‌های بومی و با توجه به ذائقه مردم برگزار شده است ادامه داد: شرکت و کسب رتبه در جشنواره ملی عشایر و روستا‌های دوستدار کتاب و جشنواره آوای کتاب از افتخارات دیگر کتابخانه‌های عمومی استان همدان است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه محافل ادبی، قرآنی و جوانه‌ها در سطح استان تشکیل شده است خاطرنشان کرد: ارائه میز مرجع مجازی همراه با خدمات رایگان در پایگاه‌های فارسی و لاتین، راه اندازی پیک کتاب، آخر هفته با کتاب در مکان‌های گردشگری تفریح گردشگری از دیگر خدمات کتابخانه‌های عمومی در دوران شیوع بیماری کرونا بوده است.

وی با بیان اینکه در هفته کتاب سال جاری بیش از یک هزار فعالیت فرهنگی انجام شده و در حال انجام شده است گفت:جشن پنجاه سالگی هفت کتابخانه عمومی در استان برگزار می‌شود همچنین کاروان دوستی با کتاب در در بخش شیرین سو شهرستان کبودراهنگ حضور یافت و در آینده این کاروان در تمام مناطق استان که فاقد کتابخانه هستند خدمات ارائه می‌دهد.
 
 
آسیب‌های اجتماعی در جایی بروز می‌کند که اثری از کتاب نیست

محمدعلی محمدی، فرماندار شهرستان  همدان با طرح این سؤال که چرا باید کتاب از سبد خانوار ما ایرانی‌ها حذف و یا ظرفیت آن کاهش یابد اظهار کرد: جای خالی کتاب همچنان به قوت خودش باقی است .بسیاری از بررسی‌هایی که صورت گرفته است، نشان می‌دهد متأسفانه بسیاری از ناهنجاری اجتماعی و بسیاری از مسائل ضد فرهنگی برای افرادی رخ می‌دهد که با کتاب و کتابخوانی بیگانه هستند.

وی با اشاره به اینکه غریب به اتفاق زندانی‌های همدان، دیپلم نداشتند افزود: هرچه ما از کتاب و کتابخوانی فاصله گرفتیم، ناهنجاری‌ها و بزهکاری‌ها پر رنگ و پررنگتر شد.

فرماندار همدان با بیان اینکه آفتی که امروز با آن مواجه هستیم، فضای مجازی است تصریح کرد: فضایی که جای کتابخوانی را در محافل، مجالس و خانه‌های ما گرفته است و فرصت به کتابخوانی نمی‌دهد آسیب‌های بسیاری دارد. ترور شخصیت‌های بسیاری در فضا مجازی انجام می‌شود. تا پیش از فضای مجازی یک فراقتی پیش می‌آمد که چند صفحه‌ای کتاب مطالعه شود.

وی با اشاره به اینکه تمام خروجی مطالعه و خواندن حرکت به سمت و سوی عقلانیت است ادامه داد: اگر عقلانیت نباشد وضعیت ما بدتر در بدتر خواهد شد. عقلانیت اکتسابی است و نتیجه ممارست‌ها، مطالعات و کتابخوانی است. در تمام تصمیم گیری‌ها عقلانیت باید وجود داشته باشد. برای دیدن افق‌های دور در تصمیم سازی‌ها نیاز به عقلانیت داریم.

محمدی با بیان اینکه دکتر اذکایی یک سرمایه بزرگ در شهرستان همدان هستند خاطرنشان کرد: بسترها برای کتابخوانی آماده است و باید فضای عمومی جامعه به دست اساتید و فرهیختگان آماده شود تا کتابخوانی نهادینه شود.
 
افزایش 60 درصدی بودجه کتابخانه‌های عمومی کشور در سال جاری

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تاریخ نشان داده است که هیچ چیز جای معلم و کتاب را نمی‌گیرد. کتاب رفیق شفیقی است که انسان را هدایت و کمک می‌کند و هیچ وقت سر فردی را فاش نمی‌کند. همیشه راهنما و امانت دار انسان‌هاست.

وی با بیان اینکه در کشور تلاش بسیاری برای کتابخانه‌ها و کتابخوانی توسط کتابداران صورت گرفته است، اما کارهای نشده بسیاری نیز باقی است ادامه داد: این کارهای نشده متوجه کتابداران نیست، بلکه باید توسط ما و مسؤولان صورت گیرد. اگر بخواهیم آن نشده‌ها را شد کنیم، باید کارهای بسیاری انجام دهیم که شامل کار فرهنگی تا کار اقتصادی می‌شود. ما باید معیشت خوب شکل دهیم تا کتابخانه و کتابخوانی شکل بگیرد. در نهادهای اجتماعی و فرهنگی را با توجه به نیازشان سرمایه گذاری کنیم.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نهادینه شدن کتابخوانی باید از کودکی شکل گیرد خاطرنشان کرد: زمانی ما تعریف کردیم که در کشور 100 هزار کتابخانه داشته باشیم به طوری که هر کلاس یک کتابخانه با کتابهای مورد نیاز داشته باشد و برای دانش آموزان مسؤولیت کتابخوانی و کتابداری تعریف کنیم تا از کودکی برای بچه‌ها شخصیت کتابخوانی شکل بگیرد. چرا که اگر شخصیت افراد با هر خصوصیتی که شکل بگیرد، تغییر آن بسیار دشورا می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان ما کارهای خوبی در حوزه کتابخوانی اقدامات بسیاری صورت گرفته است تأکید کرد: در استان همدان در حوزه ساخت کتابخانه مدیریت، اداره و برگزاری برنامه‌های گوناگون وضعیت خوبی داریم. البته بین این وضعیت خوب تا نقطه مطلوب فاصله زیادی است که باید کارهای حاکمیتی، ساختاری و برنامه ریزی‌های مختلف و لازم صورت گیرد. کتابخوانی باید عمومی شود و مردم بخشی از وقت خود را مصروف کتابخوانی کنند.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه تولید علم با ترویج کتابخوانی افزایش می‌یابد گفت: مجلس نظر خوبی در حوزه کتابخانه‌های عمومی دارد. اعتبارات کتابخانه‌های عمومی را تا جایی که امکان داشت، افزایش دادیم به طوریکه بودجه 280 میلیارد تومانی را 150 میلیارد تومان افزایش دادیم، یعنی بیش از 60 درصد که برای نخستین بار رخ داد، بالابردیم که منشأ آن هم از همدان بود که اطلاعات را رساندند و ما هم آنچه در توان بود، انجام دادیم. البته باز کافی نیست، برای آنکه بتوانیم در کشور گام‌های موثری برداریم و کارکنان شاداب و بانشاط باشند، باید عدالت را پیاده کنیم.
 
 
منبع: روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار