مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از ابتلا ۱۷ درصد جمعیت استان همدان به فشار خون خبر داد.
کد خبر: ۱۰۰۹۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷ 16 November 2021
مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از ابتلا ۱۷ درصد جمعیت استان همدان به فشار خون خبر داد.

به گزارش تابناک همدان، دکتر راضیه سادات میرمعینی مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ۱۷ درصد جمعیت استان همدان به فشار خون مبتلا هستند، گفت:این افراد بدون اطلاع از بیماری و نداشتن عارضه در جامعه زندگی می‌کنند، اما به یکباره دچار عارضه‌های سردرد، خونریزی و سکته قلبی از ابتلا به فشار خون مطلع می‌شوند.

 مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه سال گذشته حدود ۵۰ هزار نفر در این استان به علت بیماری‌های قلبی و عروقی جان باختند، گفت: با وجود فراوانی مرگ‌های ناشی از ابتلا به کرونا همچنان بیماری‌های قلبی عروقی رتبه اول علل مرگ و میر را به خود اختصاص دادند.

او در ادامه بیان کرد: بیماری‌های عفونی و انگلی که کرونا نیز زیر مجموعه این نوع بیماری‌ها قرار می‌گیرد با ۲ هزار و ۶۰۰ فوتی در سال، رتبه دوم، سرطان با یک هزار و ۲۰۰ فوتی در سال گذشته و حوادث با ۵۹۹ فوتی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

میر معینی، مهمترین عامل بروز بیماری‌های قلبی عروقی را در گام نخست فشار خون سپس افزایش وزن، مصرف دخانیات، کم خونی، آلودگی هوا و تغییر سبک زندگی دانست و گفت: فوتی‌های ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی، فشار خون نیز به اسم بیماری قلبی عروقی صبت می‌شود.

او تصریح کرد: نیمی از افرادی که مبتلا به فشار خون هستند از بیماری خود خبر ندارند و ۵۰ درصد مابقی نیز در مصرف متناوب و منظم دارو کوتاهی کرده و خودسرانه اقدام به کم کردن مصرف دارو می‌کنند.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: اغلب این افراد همچنان ابتلا به فشار خون را باور ندارند و از مصرف منظم دارو‌ها خودداری کرده حتی اقدام به مصرف سلیقه‌ای و کم کردن میزان قرص‌های تجویز شده، می‌کنند.

میرمعینی یادآورشد: با کاهش مصرف نوشابه‌ها و آبمیوه‌های شیرین و جایگزین کردن آب یا آبمیوه طبیعی و مصرف میوه‌های تازه به جای انواع شیرینی و سایر مواد غذایی شیرین و خوردن روزانه پنج سهم میوه و سبزی معادل ۴۰۰گرم می‌توان سلامت قلب را تضمین کرد.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار