کد خبر: ۱۰۰۹۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲ 15 November 2021
 روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «ازدواج دستورپذیر نیست» این گونه آورده است:

طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت طرحی است که به تازگی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و پس از آن هم شورای نگهبان با آن موافقت کرد؛ بنابرآن چه تا کنون منتشر شده است مهم‌ترین مواردی که در این طرح وجود دارد اعطای۲۰۰ متر زمین به خانواده‌هایی است که فرزند سوم آن‌ها به دنیا بیاید. از طرف دیگر شنیده شده به مادرانی که فرزند دوم آن‌ها به دنیا می‌آید خودروی بدون قرعه‌کشی و با قیمت کارخانه داده خواهد شد. حق عائله کارمندان دولت قرار است۷٫۵ برابر شود. همچنین در طرح جوانی جمعیت تسهیلات چند میلیونی با تنفس شش ماهه می‌دهند؛ اما سوال اینجاست که آیا این طرح با تسهیلاتی که ارائه می‌دهد می‌تواند موجبات جوانی جمعیت را در کشور فراهم کند؟

درست است که بحران جمعیت، بالا رفتن سن ازدواج، تجرد قطعی و پدیده سالمندی مهمترین معضلات جامعه امروز ما به شمار می‌آیند، اما این موضوع سبب نمی‌شود برای حل معضلات، جوانان را از چاله در بیاوریم و در چاه بیاندازیم؛ واقعیت جامعه امروز این است که هیچ کس برای یک قطعه زمین یا یک وام نه ازدواج می‌کند و نه فرزند آوری! اما سوال اینجاست که چرا نمایندگان مجلس درک دقیقی از مشکلات امروز جامعه ندارند تا قانون کاربردی برای حل معضلات تصویب کنند؟

مسئولان سال‌هاست که مردم را تشویق به ازدواج و فرزندآوری می‌کنند، اما واقعیت این است که هیچ اقدام موثری در این خصوص انجام نمی‌دهند و اقداماتی هم که انجام می‌دهند در راستای افزایش جمعیت نیست. در حال حاضر میلیون‌ها جوان بیکار در کشور وجود دارد که هیچ اقدامی در جهت اشتغالزایی برای آن‌ها صورت نمی‌گیرد؛ طبیعی است فردی که شغل و درآمد ندارد، نمی‌تواند ازدواج یا اقدام به فرزندآوری کند. این نمونه کوچکی است که نشان می‌دهد اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش جمعیت نبوده و نیست!

دولت در گام اول باید چشم‌انداز روشنی برای افراد از توسعه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ترسیم کند تا آن‌ها با امیدواری اقدام به ازدواج و فرزندآوری کنند. در حال حاضر براساس آمار‌ها ۳۵ درصد جوانان جامعه ازدواج نکرده‌اند؛ دولت، مجلس شورای اسلامی و سایر نهاد‌های قانون گذار و متولی فرهنگ برای ازدواج این جوانان چه اقداماتی انجام داده اند؟ آقایان بدانند ازدواج و بارداری دستور پذیر نیست و سخت گیری در این حوزه تنها آسیب‌های زیر مجموعه آن را افزایش می‌دهد. این در حالی است که اگر امکانات ازدواج و باروری در جامعه فراهم باشد، مردم با توجه به فرهنگ و فهم خود اقدام به ازدواج می‌کنند؛ اما اگر شرایط فراهم نباشد، برنامه‌های نصف و نیمه و وعده‌های دولت‌ها یا مسئولان در این خصوص موفقیت آمیز نخواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار