رئیس گروه کنترل بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از مراجعه دیر هنگام و یا عدم مراجعه برخی خانواده‌ها برای واکسیناسیون کودکانشان اظهار نگرانی کرد و گفت: مراجعه به موقع خانواده‌ها در کنترل بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرخک موثر است.
کد خبر: ۱۰۰۸۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸ 12 November 2021
رئیس گروه کنترل بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از مراجعه دیر هنگام و یا عدم مراجعه برخی خانواده‌ها برای واکسیناسیون کودکانشان اظهار نگرانی کرد و گفت: مراجعه به موقع خانواده‌ها در کنترل بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرخک موثر است.

به گزارش تابناک همدان، از ایسنا جلال‌الدین بطحایی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا طی دو سال گذشته برخی خانواده‌ها برای واکسیناسیون کودکانشان ممکن است تاکنون مراجعه نکرده باشند و یا در مهلت زمانی مقرر اقدام نکرده باشند و این در حالیست که واکسن کودکان علیه بیماری‌های مختلف در مهلت تعیین شده توسط مجموعه علوم پزشکی اثربخشی دارد.

وی از شهروندان در خواست کرد: در مهلت زمانی تعریف شده برای واکسیناسیون کودکان در مراحل مختلف اقدام کنند چرا که مراکز خدمات سلامت بهداشت به صورت روزانه در حال ارائه خدمات بوده و خانوده‌ها باید نسبت به واکسیناسیون کودکانشان حساسیت نشان دهند.

بطحایی مراجعه به موقع خانواده‌ها را در کنترل بیماری‌ها بسیار موثر خواند و اضافه کرد: واکسن سرخک MMR بوده که در دو نوبت برای کودکان تزریق می‌شود و خانواده‌ها در مدت زمان تعریف شده در دفترچه بهداشت کودکانشان می‌توانند به مراکز بهداشت محله خود اقدام کنند، در غیر این صورت ریسک بیماری افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه هیچ مورد مثبتی از سرخک در همدان تاکنون نداریم، گفت: موارد سرخک در قسمت جنوب و جنوب شرقی کشور مشاهده شده که کمپین مقابله با این بیماری در جنوب تشکیل شده و به صورت ویژه نسبت به واکسیناسیون در گروه سنی ۹ ماه تا هفت سال انجام شده است.

بطحایی با بیان اینکه واکسیناسیون هیچ گاه به صورت ۱۰۰ درصد ایمنی نمی‌دهد؛ تصریح کرد: از هر ۱۰۰ نفر دریافت کننده یک نوع واکسن ممکن است ۹۰ درصد ایمنی ایجاد کند و ۱۰ نفر در ریسک ابتلا به بیماری قرار گیرند، بنابراین توصیه می‌شود خانواده‌ها به موقع برای واکسن کودکانشان اقدام کنند تا شاهد بروز بیماری نباشیم.

وی به علائم بیماری سرخک اشاره کرد و گفت: این بیماری به صورت تب و بثوارت ظاهر می‌شود که خانواده‌ها در صورت مشاهده چنین علامتی باید به پزشک مراجعه کنند و پزشکان در صورت شک به سرخک باید فرد مبتلا را برای نمونه برداری به مراکز خدمات سلامت هدایت کرده تا نمونه از وی گرفته شود و به تهران نمونه ارسال می‌شود و به این ترتیب ابتلا به سرخک بعد از نتایج آزمایشگاهی اعلام می‌شود.

بطحایی با بیان اینکه سرخک تنها مختص کودکان نیست، گفت: احتمال بروز سرخک در گروه سنی بالاتر وجود دارد همچنین در مورد کشندگی این بیماری نمی‌توان اظهار نظر کرد چرا که برخی افراد بیماری‌های زمینه‌ای داشته و ممکن است علاوه بر سرخک به بیماری دیگری مبتلا شوند که به این ترتیب ریسک مرگ در این افراد افزایش می‌یابد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار