معاون امور معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه ۲۹۸ معدن دارای پروانه بهره‌برداری در استان داریم، گفت: ۱۸۰ معدن در استان فعالیت می‌کنند و ۱۱۷ معدن دارای اعتبار نیز تعطیل هستند.
کد خبر: ۱۰۰۴۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳ 26 October 2021
معاون امور معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه ۲۹۸ معدن دارای پروانه بهره‌برداری در استان داریم، گفت: ۱۸۰ معدن در استان فعالیت می‌کنند و ۱۱۷ معدن دارای اعتبار نیز تعطیل هستند.

به گزارش تابناک همدان، به نقل از ایسنا، محمدهادی احمدی سه‌شنبه ۴ آبان ماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سازمان صمت حدود ۴۵ درصد اقتصاد کشور را به دوش کشیده است، اظهار کرد: همدان از نظر معدنی در رتبه ۱۲ تا ۱۶ کشور است.

وی ادامه داد: از ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور استان همدان ۳۲ ماده معدنی را در خود جای داده است، همچنین استان به بهشت زمین شناسی ایران مشهور است و تنوع سنگی قابل ملاحظه‌ای در همدان وجود دارد.

احمدی با بیان اینکه چرخه فولادی در استان با یک حلقه گمشده تکمیل می‌شود و آن سرمایه‌گذاری در این بخش است، افزود: تولیدات معادن در استان فرآوری می‌شود و در حوزه مواد مدنی فلزی در کشور نمونه خاصی موجود است و از معدن تا تولید در استان مورد فرآوری قرار می‌گیرد. 

وی اضافه کرد: در حوزه کانی‌های صنعتی و نوع ماده معدنی سیلیس نیز نمونه بارز در کشور هستیم که در هیج جای کشور با این درجه از خلوص وجود ندارد و باید در سالیان گذشته مسئولان به این فکر می‌بودند که صنایع شیشه را در استان توسعه بدهند که کوتاهی‌هایی در این رابطه شده است. 

این مقام مسئول با بیان اینکه میزان استخراج در استان از ۱۵ هزار تن به ۴۰۰ هزار تن رسیده است، تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد از مواد معدنی در داخل استان فرآوری می‌شود و تنها میزان اندکی از مواد در بخش سنگ‌های تزیینی خام‌فروشی می‌شود.

معاون امور معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه سنگ تزیینی مشکی تویسرکان در دنیا بی‌نظیر است و به دنبال ثبت ملی آن هستیم، گفت: باید بتوانیم فرآوری و برش سنگ در به طور کامل در استان انجام دهیم.

وی درباره مشکلات پیش پای صنایع معدنی هم بیان کرد: معارضان محلی زیادی در رابطه با معدن داریم که با کمک رسانه‌ها باید عموم مردم متوجه شوند با سرمایه‌گذاری در بخش معدن مشکلات عدیده‌ای در استان حل می‌شود.

احمدی اضافه کرد: به دلیل تحریم از ورود ماشین آلات و تکنولوژی به کشور محروم شدیم و در حال حاضر تکنولوژی روز را نداریم و اکتشافات به طور متوسط به ۱۰ متر رسیده که این امر آسیب‌های زیادی را به این بخش وارد کرده است.

وی میزان اشتغال در بخش معدن را در استان ۲۵۰۰ نفر دانست و افزود: در بخش فرآوری سیلیس قطب کشور هستیم و این موضوع نوید بخش این است که صنایع بزرگ در استان رونق پیدا خواهند کرد. 

احمدی در ادامه به لزوم راه‌اندازی شهرک صنعتی سنگ‌بری در استان اشاره کرد و گفت: این بخش نیازمند سرمایه گذاری است و مسئولان باید کمک کنند تا طی دو سال آینده این موضوع به نتیجه برسد بنابراین نباید اجازه دهیم سنگ به طور خام از استان خارج شود. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: ۶۰ مورد از معادن تعطیل اخطار دریافت کرده‌اند که نسبت به فعال سازی معادن خود اقدام کنند وگرنه سلب صلاحیت می‌شوند و به دنبال این هستیم که مشکل این معادن رفع شود.

معاون امور معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان درباره به کارگیری نیروی متخصص بومی در معادن نیز بیان کرد: متأسفانه اهالی محلی هیچ گونه تخصصی در این زمینه ندارند و به دنبال اخذ گواهینامه فنی هم نیستند بنابراین در این مورد ضعف داریم و باید مردم را به سمت کار اجرایی ببریم.

احمدی با اعلام اینکه در شش ماهه اول سال جاری ۹ مورد پروانه اکتشاف معادن، دو فقره گواهی اکتشاف و پنج مورد پروانه بهره‌برداری صادر شده است، تصریح کرد: میزان حقوق دولتی اخذ شده در ۶ ماه نخست سال جاری ۳۶ میلیارد تومان است که این رقم در سال گذشته ۲ میلیارد تومان و در سال ۹۸ نیز ۸ میلیارد بود که نشان از رشد مطلوب معادن دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار