در کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان مطرح شد:
مدیرکل هواشناسی استان گفت: همدان، از لحاظ هواشناسی یک شهر بادخیز نیست و باد غالب ندارد لذا در صورت ایجاد پدیده اینورژن یا وارونگی دما، میزان آلودگی موجود تشدید می‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۴۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷ 26 October 2021
مدیرکل هواشناسی استان گفت: همدان، از لحاظ هواشناسی یک شهر بادخیز نیست و باد غالب ندارد لذا در صورت ایجاد پدیده اینورژن یا وارونگی دما، میزان آلودگی موجود تشدید می‌شود.

به گزارش تابناک همدان، به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان حسین عابد در کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان با بیان این مطلب افزود: باد قابل توجهی در شهر همدان نداریم و نمیتوان انتظار داشت زمانی که اینورژن رخ می‌دهد، باد مسئله را حل کند و گذشت زمان و تابش آفتاب می‌تواند پدیده آلودگی هوا را به ارتفاعات بالا منتقل کند.

عابد افزود: فرایند حرکت آلودگی در شهر همدان از محدوده شمال شهر و جاده ملایر آغاز و به نقاط جنوبی شهر ودره حیدره حرکت می‌کند و با افزایش ساعات روز، آلودگی به سمت ارتفاعات می‌رود.

وی با بیان اینکه از ۱۵ آبان تا ۱۵ فروردین در ساعات ابتدایی روز و حدود ۴ نیمه شب باد غالب نداریم، در صورت وارونگی دما، آلودگی‌ها تا زمان تابش خورشید انباشته می‌شود.

وی تاکید کرد: به دلیل شرایط خاص شهر همدان در برخی مناطق نمی‌توانیم بلند مرتبه سازی داشته باشیم که باید ویژگی‌های آب و هوایی شهر در طرح تفصیلی لحاظ شود.

در ادامه این جلسه معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست همدان با ارائه گزارشی گفت: از ابتدای سال جاری همدان ۱۰ روز با وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس روبه رو شده است و در تمامی استان ۴۰ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۳ روز هوای ناسالم برای تمام گروه‌ها را تجربه کردیم که آن ۳ روز در نهاوند ثبت شده است.

«سیدعادل عربی» افزود: بیشترین میزان آلودگی هوا مربوط به مرداد ماه و بیشتر ناشی از گرد و غبار بوده و در مجموع هوای استان همدان در هفت ماه نخست امسال، ۴۰ روز در شرایط پاک قرار داشته است.

وی گفت: استان همدان در مجموع پنج ایستگاه ثابت پایش آلودگی هوا در شهر‌های همدان، اسدآباد، کبودرآهنگ، نهاوند و ملایر دارد که به تازگی یک دستگاه کوچک سنجش الودگی هوا نیز برای نصب در شهر تویسرکان خریداری شده است.

به گفته وی، عمده علت آلودگی هوا در استان ذرات هست که در فصول گرم ناشی از ذرات گرد و غبار بیش از ۱۰ میکرون و درفصول سرد ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار