معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان ذخایر آبی سد اکباتان را در حال اتمام عنوان کرد و گفت: بر همین اساس برنامه اعمال مدیریت فشار در شهر همدان از شب به روز منتقل خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۰۴۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱ 25 October 2021
معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان ذخایر آبی سد اکباتان را در حال اتمام عنوان کرد و گفت: بر همین اساس برنامه اعمال مدیریت فشار در شهر همدان از شب به روز منتقل خواهد شد.
 
به گزارش تابناک همدان، به نقل از روابط عمومی آبفای استان، حمیدرضا نیکداد با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب توزیع کننده آب در استان می‌باشد، گفت: استان همدان با بیش از یک میلیون ۷۰۰ هزار نفر جمعیت، دارای یک میلیون و ۱۰۰هزار نفر جمعیت شهری است که بر همین اساس در حال حاضر۱۰۰درصد جمعیت شهری و ۸۳ درصد روستا‌های تحت پوشش آبفای استان می‌باشد.

وی با بیان اینکه استان همدان دارای ۳۲شهر و یک هزرو ۶۲روستا می‌باشد، عنوان کرد: از مجموع روستا‌های مذکور ۸۰۳روستا تحت پوشش خدمت آبفای استان و مابقی غیر تخت پوشش می‌باشند.
نیکداد با اذعان به اینکه در حال حاضر ۵۲۲روستای استان تحت پوشش ۶۳ مجتمع آبرسانی روستایی قرار دارند، اظهارداشت: منابع تامین آب در روستا‌ها شامل ۸۸۰حلقه چاه،۲۲۹چشمه، ۶۲حلقه قنات و ۹۶۶ مخزن ذخیره آب است ضمن اینکه در شهر‌ها نیز منابع تولیدی شامل ۱۸۳ حلقه چاه،۳چشمه،۴قنات و ۷۹مخزن ذخیره می‌باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه سال آبی گذشته برای کشور، استان و شهر همدان سال خوبی نبود، خاطرنشان کرد: متاسفانه در این شرایط شاهد ۴۲د صد کاهش نزولات جوی بودیم و با ادامه این روند چشمه‌ها و برخی قنوات استان وارد بحران جدی خشکی و بی آبی شد.

وی با اذعان به اینکه در چنین شرایطی شهرستانهای؛ همدان، اسدآباد، کبودراهنگ و فامنین تحت تنش قرار گرفتند گفت: البته با مدیریت شرایط توانستیم مشکل مابقی شهرستان‌ها را مرتفع نماییم، اما بحران کم آبی در شهر همدان جدی‌تر بود.

وی با اشاره به آبرسانی سیار به۸۴روستا در شش ماهه نخست سال جاری عنوان کرد: در این شرایط مشکل اساسی در شهر همدان احساس شد چراکه بیش از ۷۰درصد تامین آب در این شهر از محل سد اکباتان بود.

وی افزود: در چنین شرایطی چنانچه سد اکباتان از دسترس خارج شود وضعیت بسیار شکننده و بحرانی خواهد بود و بر همین اساس از سال ۹۹ جلسات مدیریتی برگزار و از اردیبهست ماه سال جاری تصمیماتی مبنی بر مدیریت فشار آب در شهر اعمال شد.

حمیدرضا نیکداد تصریح کرد: بر اساس شرایط مذکور؛ تصمیماتی مبنی بر ایجاد منابع ذخیره جایگزین اتخاذ شد که از جمله این موارد میتوان به بهره‌گیری از خط اضطراری تامین آب برای همدان واجاره چاه‌های کشاورزی اشاره کرد.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان ضمن ابراز ناخرسندی از شرایط موجود عنوان کرد:متاسفانه با وجود خشکسالی‌های اخیر ذخایرآبی سداکباتان روز‌های پایانی خود را سپری میکند و به زودی این منبع ر از دست خواهیم داد.

وی افزود: با توجه به موارد پیش گفته ذخیره سد اکباتان تنها تا اواخر آبان پاسخگواست و بر اساس پیش بینی‌های سازمان هوا شناسی در آبان ماه میزان بارش زیر حد نرمال و در آذرماه در نرمال پیش بینی شده است.

وی عنوان کرد: بر همین اساس
برنامه شرکت آب و فاضلاب استان انتقال برنامه مدیریت مصرف از شب به روز خواهد بود که مطابق آن شهر به دو منطقه تقسیم خواهد شد.

وی افزود: بر اساس این برنامه؛ هر منطقه بیش از سه ساعت افت فشار نخواهد داشت که در این خصوص برخی مناطق از ساعت ۹ صبح تا ۱۲و مناطق دیگر از ساعت ۱۵تا ۱۸ افت فشار آب خواهند داشت.

وی تصریح کرد:این برنامه از فردا چهارم آبان ماه به مدت دو هفته اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه مردم باید در این نوع مدیریت کمک حال ما باشند، گفت: از شهروندان عزیز خواستاریم به منظور حفظ منابع آبی موجود به میزان مورد نیاز آب ذخیره نمایند چراکه در غیر این صورت بخشی از ذخایر به این صورت هدر خواهد رفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار