کد خبر: ۱۰۰۲۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴ 16 October 2021
 ویروس شایع شبکه‌های اجتماعی تا امروز چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر از مردم جهان را مبتلا کرده و روزانه به طور میانگین ۲ ساعت و ۲۵ دقیقه از زمان این کاربران را به خود اختصاص می‌دهد.

 

به گزارش تابناک همدان، واژه ارتباطات این روز‌ها با پدیده‌ای به نام شبکه‌های اجتماعی گره خورده است. اینستاگرام و واتساپ در دنیای ما پای ثابت همه روابط شده‌اند، از روابط کاری گرفته تا ارتباطات دوستانه. به خصوص در این روز‌ها که به دلیل کرونا امکان رفت و آمد با یکدیگر را نداریم، شبکه‌های اجتماعی مرهمی شده‌اند بر رنج دوری و بی‌خبری. رفع عطش اجتماعی آن هم تنها با باز کردن چند برنامه؛ یکی را، چون آلبوم ورق می‌زنیم و از حال نزدیکان با خبر می‌شویم، دیگری امکان پیام دادن یا برقراری تماس تلفنی و تصویری با عزیزانمان را برایمان فراهم می‌کند و سرویس بعدی اجازه می‌دهد افکار و احساساتمان را به اشتراک بگذاریم و از عقاید و روحیات دیگران باخبر شویم.

صنعت شبکه‌های اجتماعی در ۱۰ سال گذشته به طور مستمر رشد کرده و دائما پلتفرم‌های جدیدی به این چشم انداز اضافه شده‌اند. در ادامه جدیدترین آمار و ارقام مربوط به دنیای رنگارنگ و افسون‌گر شبکه‌های اجتماعی را با هم مرور می‌کنیم:

شبکه‌های اجتماعی در جهان چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون کاربر فعال دارند

از چهار میلیارد و ۶۶۰ میلیون نفری که در جهان به اینترنت دسترسی دارند، چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، یعنی به عبارتی بیش از نیمی از جمعیت هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفره جهان.

تعداد کاربران این پلتفرم‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون ۲۹۰ میلیون افزایش داشته که نشان می‌دهد شبکه‌های اجتماعی همچنان با سرعت در حال گسترش هستند.

۷۴ درصد از مردم آمریکای شمالی از کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی هستند

آمریکای شمالی پس از اروپای شمالی که ۷۹ درصد جمعیت آن از کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی هستند، یکی از بالاترین آمار کاربران این دست از ابزار‌های ارتباطی را دارد.

از پیشتازی آمریکا و اروپا در حوزه تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی که بگذریم، کمترین میزان استفاده از پیام‌رسان‌هایی، چون واتساپ و سرویس‌هایی، چون اینستاگرام، فیسبوک و توییتر مربوط به منطفه آفریقاست؛ در آفریقای میانه، آفریقای شرقی و غربی به ترتیب تنها ۸، ۱۰ و ۱۶ درصد از جمعیت به طور منظم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

زنان آمریکایی سردمدار استفاده از شبکه‌های اجتماعی

در آمریکا، ۷۸ درصد از زنان و ۶۹ درصد از مردان در شبکه‌های اجتماعی حساب کاربری دارند. البته این نتایج آماری تنها در مورد آمریکا صدق می‌کند و در بسیاری از دیگر کشور‌ها خلاف این امر صادق است. به عنوان مثال در آفریقای غربی نسبت مردان به زنانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، ۷۳ به ۴۶ است. همچنین اکثر کاربران شبکه‌های اجتماعی در اروپای غربی، آمریکای مرکزی، جنوب و جنوب شرق آسیا نیز اکثرا مرد هستند.

کاربران اینترنت روزانه ۲ ساعت و ۲۵ دقیقه وقت صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند

هر کاربر اینترنت به طور میانگین روزانه نزدیک به هفت ساعت از وقت خود را به استفاده از وسایل الکترونیکش می‌گذراند و براساس آمار، حدود یک سوم از این زمان در شبکه‌های اجتماعی مختلف صرف می‌شود.

گزارشات همچنین حاکی از آن است که کاربران اینترنت به طور میانگین حدود یک ساعت و ۱۲ دقیقه از روز را به بازی کردن اختصاص می‌دهند. آماری که از محبوبیت دو برابری شبکه‌های اجتماعی در مقایسه با بازی‌ها حکایت دارد.

آمریکا بیشترین کاربر توییتر دارد

کشور آمریکا با ۷۳ میلیون کاربر، بیشترین کاربر توییتر را دارد. ژاپن با ۵۵ میلیون و ۵۵۰ کاربر در جایگاه دوم است و هند با ۲۲ میلیون و ۱۰۰ کاربر با اختلاف جایگاه سوم این رده بندی را در اختیار دارد.

۹۲ درصد کل توییت‌های توییتر کار ۱۰ درصد کاربران است

عمده محتوای توییتر توسط کاربران فعال تولید می‌شود. بیشتر کاربران از توییتر برای رصد اخبار و مصرف محتوا استفاده می‌کنند و به ندرت توییت می‌زنند. تنها بخش کوچکی از کاربران فعال به طور منظم توییت پست می‌کنند.

فیسبوک بیش از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون کاربر فعال دارد

فیسبوک بدون تردید محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در جهان است. این شبکه اجتماعی که در سال ۲۰۱۴ توسط گروهی از دانشجویان راه اندازی شد، در این سال‌ها با بیش از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون کاربر فعال، به بزرگترین شبکه اجتماعی جهان تبدیل شده است.

البته شرکت فیسبوک به همین هم قانع نشده و همچنین مالکیت دیگر پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی مهم از جمله اینستاگرام، فیسبوک مسنجر و واتساپ را نیز تصاحب کرده است.

اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر دارد

سرویس اینستاگرام یک پلتفرم محبوب و فعال با بیش از یک میلیارد کاربر است. این شبکه اجتماعی که در سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد، طی سال‌های گذشته روز به روز رشد کرده و در سال ۲۰۱۲ به دست غول رسانه‌ای فیس بوک خریداری شد. اینستاگرام از زمان آغاز به فعالیت تاکنون محبوبیت خود را حفظ کرده و جای پای خود را به عنوان یکی از پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی محکم کرده است؛ این شبکه اجتماعی پس از فیسبوک، یوتیوب و واتساپ چهارمین شبکه اجتماعی محبوب در جهان است.

تیک تاک؛ ۳۱۵ میلیون دانلود در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰

شبکه اجتماعی چینی تیک تاک در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ و در بحبوحه همه گیری کرونا با استقبال گسترده کاربران در جهان روبه رو شد. اگرچه این شبکه اجتماعی از مدت‌ها قبل آغاز به کار کرده بود قبلا در غرب چندان شناخته شده نبود. اما همزمان با تعطیلی و قرنطینه مردم جهان در جستجوی راه‌های جدید برای سرگرم کردن خود در خانه، این پلتفرم به اشتراک گذاری ویدئو محبوبیت جدیدی به دست آورد و در تنها سه ماه بیش از ۳۰۰ میلیون نسخه از آن دانلود شد.

واتساپ محبوبترین پیام رسان جهان است

وقتی بحث پیام رسان‌ها در میان باشد، واتساپ با دو میلیارد کاربر حرف اول را می‌زند. کاربران در واتساپ روزانه حدود ۱۰۰ میلیارد پیام فرستاده و ۱۰۰ میلیون تماس تصویری برقرار می‌کنند. واتساپ همچنین به لطف راه اندازی واتساپ بیزینس به بستری مناسب برای کسب و کار‌ها تبدیل شده تا بتوانند با مشتریانشان تعامل برقرار کنند.

واتساپ؛ سرویس دهی به بیش از ۱۸۰ کشور، محبوبیت بالا در هند

نرم افزار واتساپ در بیش از ۱۸۰ کشور جهان پشتیبانی می‌شود، اما بیشترین محبوبیت آن مربوط به کشور هند است. واتساپ در هند بیش از ۲۹۰ میلیون کاربر دارد. سرعت رشد اقتصاد در هند بسیار بالاست و این حقیقت، نیاز به فرستادن فوری و مستمر پیام و برقراری تماس‌های رایگان اینترنتی را در این کشور توجیه کند.

یوتیوب، دومین وبسایت پربیننده جهان

یوتیوب، پس از گوگل، دومین وبسایت پربیننده جهان است. این سایت فقط در ماه ژانویه ۲۰۲۰، ۲۰ میلیارد بازدید داشت. یوتیوب همچنین پس از گوگل و فیسبوک بیشترین آمار جست‌وجو را دارد.

یوتیوب تریبونی اجتماعی برای اشتراک ویدئو است که از سال ۲۰۰۵ راه اندازی شد.

افزایش ۴۶ درصدی کاربران پینترست در سال ۲۰۲۰

پینترست هم مثل دیگر شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۰ شاهد رشدی قابل توجه در میزان کاربرانش بود. از آن جایی که مردم به دلیل قرنطینه شهر‌ها خانه نشین شده بودند، سرگرمی‌ها و پروژه‌های جدیدی را شروع کردند، پینترست به مرجعی برای الهام گرفتن و دسترسی به اطلاعات تبدیل شد و تعداد کاربران آن نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یافتند.

پینترست یک شبکه اجتماعی برای به اشتراک‌گذاری تصاویر است که از ۱۱ سال پیش آغاز به کار کرد.
 
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار