کد خبر: ۱۰۰۰۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴ 11 October 2021
بهره گیری کشور‌های توسعه یافته از منابع طبیعی به صورتی است که نسل‌های آینده نیز بتوانند از این منابع بهره برداری نمایند. از این رو در حال حاضر کودکان در رأس برنامه‌های توسعه پایدار قرار دارند.

در دهه‌های اخیر، بشر با دگرگون‌سازی، محیط زیست خود را با تغییرات عمده‌ای مواجه کرده است. برای برقراری تعادل طبیعی، انسان ناگزیر به تغییر شیوه زندگی به سمت توسعه پایدار است که این تحول می‌تواند تغییرات عمده‌ای در جامعه کنونی و نیز نسل‌های آینده به وجود آورد. تمام مشکلات محیط زیستی که به دست انسان به وجود آمده است نمی‌تواند با به کارگیری فناوری صرف حل شود. تغییرات در رفتار انسان مورد نیاز است بنابراین کلید رفع بحران‌های محیط زیست در آموزش و اصلاح رفتار انسان با محیط پیرامونش است.

از این منظر تربیت کودکان، مهم‌ترین وظیفه و بزرگترین هدف جوامع بشری است، زیرا جهان به دست انسان‌ها اداره می‌شود. انسان از یک سو خالق علم و تکنولوژی‌های سودمند و عامل پیشرفت‌های شگرف و حیرت انگیز است و از دیگرسو، تمام جنگ‌ها، ویرانی‌ها و تخریب محیط زیست و جهان پیرامون ما به دست او انجام می‌شود، بنابراین روشن است که حاصل تربیت درست و به هنگام در کودکی، ترسیم تصویری زیبا و چشم‌نواز از جهانی است که در اختیار انسان‌های پرورش یافته باشد.

تجارب جهانی نشان می‌دهد که نهادینه شدن رفتار‌ها و هنجار‌های صحیح در همه موضوعات اجتماعی به ویژه در شیوه برخورد و رفتار با محیط زیست و طبیعت، از سنین کودکی و با فراهم آوردن شرایطی که عشق و علاقه را به صورت خودانگیخته در آن‌ها ایجاد کند، رخ می‌دهد.

زمین ما امروز نیاز به کمک دارد و ایجاد فضایی برای شناخت و درک حساسیت خطراتی که محیط زیست را تهدید می‌کند، برای کودکان و نوجوانان بسیار ضروری است؛ آن‌ها می‌توانند بهترین سفیران برای هشیار سازی خانواده‌ها در قبال محیط زیست باشند.

از سوی دیگر خانواده‌هایی که برای تربیت فرزندان خود وقت زیادی می‌گذارند و برای آن‌ها تعریف محیط زیست را به خوبی تفهیم می‌کنند، باید بدانند که قطعاً کودکانشان در زندگی و جامعه به موفقیت‌های بزرگ و نتایج مطلوبی خواهند رسید، چون آینده ازآن کسانی خواهد بود که به محیط زیست خود ارج می‌نهند.

از این‌رو لازم است با ایجاد هماهنگی میان آموزش و پرورش، مراکز آموزشی- فرهنگی و آموزش عالی با سازمان حفاظت محیط زیست و هم افزایی تمام تلاش‌ها و فعالیت‌ها، بتوانیم نقش موثری در تربیت نسلی کارآمد و آینده ساز ایفا کنیم.

محسن جعفری نژاد بسطامی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار