‍ فرماندار همدان گفت: اطلاع رسانی گسترده و مطلع نمودن عموم مردم از وضعیت خاص منابع آب صورت گیرد زیرا احتمال قطع طولانی مدت آب در صورت عدم کاهش میزان مصرف بالاست.
کد خبر: ۱۰۰۰۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸ 10 October 2021
‍ فرماندار همدان گفت: اطلاع رسانی گسترده و مطلع نمودن عموم مردم از وضعیت خاص منابع آب صورت گیرد زیرا احتمال قطع طولانی مدت آب در صورت عدم کاهش میزان مصرف بالاست.


به گزارش تابناک همدان، محمد علی محمدی در کمیته راهبردی مدیریت آب شهرستان همدان گفت: با وضعیت خاصی که بدنبال کاهش ۴۰ درصدی نزولات آسمانی و کمبود منابع آب مواجهیم حداکثر تلاش به منظور به حداقل رساندن قطع شدن آب مشترکان در حال انجام است.

وی با اشاره به ضرورت اطلاع رسانی گسترده و مطلع نمودن عموم مردم از وضعیت خاص منابع آب و احتمال قطع طولانی مدت آب در صورت عدم کاهش میزان مصرف افزود: حدود ۳۰ درصد مردم شهرستان نسبت وضعیت فعلی کم آبی حساسیت دارند که لازم است عموم مردم شهرستان از این وضعیت مطلع و همراهی نمایند.

فرماندار همدان با بیان اینکه هم اکنون با کاهش چشمگیر منابع آب سد اکباتان بهره برداری از چندین حلقه چاه آب در اختیار و اجاره‌ای در دستور کار قرار گرفته است اضافه کرد: با توجه به اتمام فصل زراعی انتقال روان آب‌ها از سرشاخه‌ها مد نظر قرار گرفته است.

محمدی با بیان اینکه تامین آب اضطراری از طریق اجاره چاه‌های کشاورزی بخش خصوصی تنها راهکار پیش روی ما در شرایط فعلی است تصریح کرد: ضمن اعتمادسازی و انعقاد قرارداد با کشاورزان باید در این راستا اقدامات فوری انجام شود.

وی با اشاره به قانون توزیع عادلانه آب و مدیریت بحران افزود: با هماهنگی مراجع قضایی و شورای تامین استان هماهنگی لازم در این زمینه بعمل آمده است، اما اولویت باید اغناسازی و جلب همکاری بهره برداران چاه‌های کشاورزی شناسایی شده باشد. 


* بی سابقه‌ترین وضعیت خشکسالی و کمبود منابع آب 

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه تامین اضطراری آب شهر همدان با همکاری شرکت آب و فاضلاب گفت: با بی سابقه‌ترین وضعیت خشکسالی و کمبود منابع آب در مرکز استان مواجهیم.

منصور ستوده با بیان اینکه میزان ذخیره فعلی موجود در سد اکباتان ۴.۷ میلیون متر مکعب است افزود: از این میزان حدود ۲ میلیون متر مکعب هم قابل استفاده نیست و میزان برداشت آب این سد را از ۱۲۰۰ لیتر درثانیه به ۸۹۰ لیتر کاهش دادیم.

وی از شناسایی ۲۶ حلقه چاه آب کشاورزی قابل استفاده به منظور اجرای طرح اضطراری تامین آب شرب شهر همدان خبر داد و افزود: هم اکنون ۵ حلقه چاه آب در اختیار در منطقه خالق وردی و ۴ حلقه چاه کشاورزی اجاره‌ای با ظرفیت ۲۰۰ لیتر در ثانیه وارد مدار شده است.

ستوده خواستار همکاری شرکت توزیع برق استان در راستای تسهیل در بهره برداری برخی از چاه‌های کشاورزی شد و افزود: تعداد قابل توجهی از بهره برداران چاه‌های کشاورزی ضمن اعلام آمادگی همراهی لازم را دارند و آب منطقه‌ای نیز حمایت‌های لازم از این کشاورزان را در دستور کار دارد.

*برنامه مدیریت فشار آب شبانه به روزانه تغییر کند

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز با اشاره به تداوم اعمال مدیریت فشار، گفت: تا زمانی که وضعیت مخازن ذخیره آب به مقدار قابل قبول نرسد این نوع از مدیریت فشار ادامه دار خواهد بود.

حمید رضا نیکداد افزود: موضوع اعمال مدیریت فشار در ساعاتی که نیاز آبی مشترکین کمتر احساس میشد در دستور کار قرار گرفت که بر همین اساس اعمال مدیریت فشار از ساعت ۱۱ شب تا ۴ صبح اجرایی شد، اما هم اکنون با توجه به کاهش دما و استفاده از پکیج لازم است برنامه مدیریت فشار آب شبانه به روزانه تغییر کند.

وی با اشاره به همکاری‌های انجام شده به منظور بهره برداری و انتقال آب از چاه‌های آب خالق وردی و چاه‌های کشاورزی اظهار کرد: دو حلقه چاه آب از آق حصار نیز بزودی وارد مدار می‌شود و تعدادی از چاه‌های کشاورزی مشکل برق دارد که نیاز به همکاری ویژه شرکت توزیع برق داریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار